
Folk säger att jag är motbjudande. Jag skulle hellre vilja påstå att jag har fått mindre kärlek och medkänsla än jag förtjänat. Allt är bara falska anklagelser. Jag är inte rasist. Jag har värderingar och tydligen stör det folk.
Trycken på väggarna finns att köpa för den som vill. Glad är jag att lördagens aktiviteter inte ligger alltför långt från varandra. Efter en smakrik måltid på en mysig äktitaliensk restaurang parerar vi plogbilen för att komma till Dramaten.
Det var länge sedan jag besökte denna teaterscen, något avskräckt efter att ha råkat ut för flera inställda föreställningar. Men igår kväll ville det sig och vi såg Ingmar Bergmans Höstsonaten i regi av Stefan Larsson.
Skådespelarnas situation på landets scener debatteras just nu, om det satt spår hos de agerande vi ser vet jag förstås inte. Det som utspelas på scenen är inte fysiskt men känslomässigt naket. I mötet mellan mor och dotter, som inte sett varandra på sju år, sker stora urladdningar. Vinet får Eva att prata, att vråla ut sin smärta efter moderns svek. Det är starkt och avskalat – både spelet och scenbilden. Förenkling känns som ett ledord. Det rena ska träda fram. Maria Bonnevie är här inte den sköna vackra, hon lever blek i sorgen efter sonen som drunknade och i bakgrunden av den färgstarka modern, konsertpianisten, som spelas av Marie Göranzon. I bakgrunden finns systern som länge förpassats från familjen på grund av sin sjukdom och Evas make som lever i något slags paralyserat lugn i visshet om att inte vara älskad av sin hustru. Det är 110 minuter av smärta och bortträngda känslor, vilja till försoning och förlåtelse finns nog men mor och dotter når inte fram till varandra. Kan inte kommunicera det som hänt. Det som utspelas på scenen är alltså starkt men jag upplever en distans, en för stor perfektion som gör att det jag ser inte tränger ända in i mig där jag sitter. Fast det är stor teater.
Söndagen ägnas åt konst. Som en uppvärmning, och för att själva få lite värme, inför Moderna Museets utställningar slinker vi in på Bukowskis. 
Här får jag syn på en målning av konstnären som är huvudmålet för besöket på Moderna, Evert Lundquist (1904-1994). "Sorg" heter den (slutbudet blir 24 000 kr). Trist tänker jag att den hänger här och inte där, på Moderna Museet som ställer ur oljemålningar och kolteckningar av konstnären. Lundquist var aktiv konstnär från 30-talet fram till sin död. Hans målningar är både figurativa och mer abstrakta. Ofta används tjocka färglager, en del målningar verkar skapade genom ursinne. Så beskrivs också Lundquist som en person nära till vresighet och med ett inre mörker. Fast motiven i sig kanske inte vittnar om dessa känslouttryck; här finns bland annat landskap, vagt avbildade modeller, Parismotiv och händer. Motiven, färgerna och de tjocka lagren har en direkthet, även i sin mest abstrakta form, som tilltalar mig. De mörka sidorna hos konstnären syns tydligare i den grafik som presenteras i Per Bjurströms bok om Lundquist. Spänningen är intressant mellan det representativa jag som Lundquist visar utåt och den sida som avspeglas i konsten och för de som kände honom nära. Detta och annat ska jag läsa mer om i utställningskatalogen. Jag tilltalas ofta av dessa svenska konstnärer verksamma under så där 1920-50-talet. Därför känns det bra att få se en så fin samling verk här, dessutom hängd på bästa sätt där målningarna dominerar rummet.
En annan utställning vi ser är den med verk av Lee Lozano. Kontrasten till Lundquists verk är så stor att jag har svårt att ta till mig det jag ser. Fast efter en stund drar jag på munnen, tycker de könsnära verken är mer roliga än provocerande. Den labyrintiska utställningen visar en konstnärs utveckling åt ett oväntat håll. Lozano är en person att ta reda på mera om - vad hände på vägen från penis och bröst till målningar med lyster likt siden?
Jag sover aldrig så gott som på hotell men nu är det snart dags att gå till sängs här hemma, berikad och inspirerad av en fin helg.
Sov gott!
Patrice Leconte ligger bakom den franska filmpärlan Intima främlingar som jag såg på nytt för några veckor sedan. Han är också skapare till Hårfrisörskans make som jag tittade på igår. Det finns genom hela filen ett slags surrealistisk ton där det inte är självklart för mig vad som är dröm, minnen och verklighet.
Bokens centrala tema är ett studium av den moderna kärleken.
Men efter att ha bläddrat i den instämmer jag. Trinny & Susannah gör sig bättre i tv-mediet än i bokform. Ett antal stereotypa, föga överraskande, typer ska få mig att vilja byta stil och testa gränserna. I ett par stilar känner jag igen mig, men mer än så är det inte. Jag inspireras inte till att vara diva, ett bombnedslag eller en rockbrud inte heller en Ice Queen. Däremot gillar jag de två underhållande kvinnorna i tv. Gillar hur människorna de arbetar med lyser upp. Hur de båda till synes så ytliga kan få någon att stråla av ett ljus inifrån. Det är inte bara kläder och stil. Men i boken är det mest det. Yta. Den var dock skön att bläddra i en kväll på flykt undan evighetskvartetten om Alexandria.
Jag testar att ladda ned ett par böcker från bibliotekets utbud via E-lib. Eftersom jag befinner mig mitt i ett för mig stort läsprojekt väljer jag inte att ladda ner någon ytterligare roman att börja på utan en bok om vin, eftersom jag nyligen var på vinprovning, samt en bok om en av mina favoritkonstnärer, Helene Schjerfbeck. Storverk med bilder gör sig dock bättre i foliantens format särskilt i det här fallet då filen inte är anpassad till läsplattan. Texten är liten och när jag äntligen lyckas förstora den delas de tvåspaltiga sidorna i märkliga avsnitt. Bättre fungerar det med nyare romaner. Men det är inte många ord som ryms på varje sida, för mina ögon behöver visst en större text här än i vanliga pocketboken. Det går säkert att vänja sig vid läsplattans format. Jag blädderläser början av en roman - kanske är det innehållet i sig som är dåligt men det blir knappast bättre av de små portionsbitar som läsplattan delar ut. En Harlequin i Pixiformat känns den som i början, Postcard Killers.
Långt efter alla andra är jag glad ägare åt en mp3-spelare. En spelare som idag premiäranvändes på bussen till tandläkaren. Någon radio har den inte men eftersom en stor del av P1 ligger öppet att laddas ned var det ändå just radio jag lyssnade på - Nya vågen, Biblioteket, Filosofiska rummet. Här finns en förtjusande möjlighet att lyssna in det mest intressanta samtidigt som jag skärmar av den ibland påträngande omvärlden. I morse en diskussion om hur allt mindre litteratur översätts till svenska. Ett ämne ytterst frustrerande både för mig och för de deltagande förlagsmänniskorna. På vägen hem från jobbet ett program om mellankrigstidens Paris och de författare som möttes bland annat hos Sylvia Beach. Men sant ska vara rätt - i skrivande stund har jag endast hört halva programmen eftersom bara en del av varje fil följde med in i spelaren. Imorgon ska jag höra fortsättningen för nu finns programmen där. I prylen.