söndag 1 januari 2012

Läst 2012

Världen av igår av Stefan Zweig
Damernas paradis av Émile Zola
Ön av Lotta Lundberg
Dager i stillhetens historie av Merethe Lindström
Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri
Förvandlingens rus av Stefan Zweig
Lantliga scener av Amos Oz
Den förtrogne av Hélène Grémillon
Mina priser av Thomas Bernhard
Hjärtats oro av Stefan Zweig
Detta borde skrivas i presens av Helle Helle
Min kamp 3 av Karl Ove Knausgård
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Min kamp 5 av Karl Ove Knausgård
En kärlekshandling av Jeffrey Eugenides
Någonstans vid vägens slut av Diana Athill
Vända blad av Julie Jézéquel
Kvinnor av Steinar Bragi
Haren med bärnstensögon av Edmund de Waal
Stål av Sylvia Avallone
När natten faller av Michael Cunningham
Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Känslan av ett slut av Julian Barnes
Artighetsreglerna av Amor Towles
Line av Axel Jensen
Sommaren utan män av Siri Hustvedt
Pojkår av J M Coetzee
Sunset Park av Paul Auster
Summer Crossing av Truman Capote
Juliet, naked av Nick Hornby
En man med många talanger av Patricia Highsmith
Little Bee av Chris Cleave
De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia
Den sista cigaretten av Klas Östergren
Förföraren, Erövraren, Upptäckaren av Jan Kjaerstad
Min kamp 4 av Karl Ove Knausgård
Huliganerna kommer på besök av Jennifer Egan
Sju år av Peter Stamm
Ryssdisco av Vladimir Kaminer
Himmel under Berlin av Jaroslav Rudis
Innan jag brinner av Gaute Heisvoll
Agaat aMarlene van Niekerk
Paradisträdgården av Amy Waldman
Liberty av Jakob Ejersbo
Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson
Tyra Lundgren av Marika Bogren
I köket av Monica Ali
En dåres försvarstal av August Strindberg
Shakespeare and Company av Sylvia Beach
Besatta av Elif Batuman
Mrs Dalloway av Virginia Woolf
Halva solen av Aris Fioretos
Ingenstans i min fars hus av Assia Djebar 
Clara Schumann och hennes tre män av Tin Andersén Axell 
Ragtime av E L Doctorow
Mnem av Simon Stranger
Kartan och landskapet av Michel Houellebecq 
Anna Karenina av Leo Tolstoj
Babettes gästabud, Stormar av Karen Blixen
Leoparden av Giuseppe Tomasi Di Lampedusa

62 böcker, 41 skrivna av män, 21 av kvinnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!