tisdag 19 maj 2009

eyes that speak of fjords

Just nu har jag ett alldeles för outvilat huvud för att kunna ta till mig Mircea Cărtărescus Orbitór. Vänster vinge vilket är synd för jag tror jag skulle tycka om den. Men för tillfället är där lite för många ord. Romanen står dock kvar hemma en stund i väntan på att kanske orkas läsas. Väntar gör en hel drös av böcker, uppställda på led, hemlånade inför sommaren. Det är tur det är gratis att låna.

Boken jag plockat upp nu är, passande nog med tanke på hur sverigeaktuell författaren är, är Siri Hustvedts Sorgesång. Den har jag läst så mycket gott om att jag blivit lite orolig för att inte gilla, eller ens komma in i. Undrar om det är strukturen i hennes böcker som gjort att de, trots att jag tyckt väldigt bra om dem, fallit i glömska för mig. Minnet av Ögonbindeln är lite tydligare eftersom jag skrivit om den här. Men de andra? Be mig berätta handlingen och jag tittar tomt framför mig.

I likhet med Bokmania som länkar till några olika Siri-ställen har jag läst artikeln om författaren och stadsdelen Park Slope i Vi läser som nu dykt upp på jobbet. Den passade bra som lunchläsning igår, vi får se om någon låntagare anmärker på eventuella pajrester i artikeluppslaget. Författarna som intervjuas verkar skönt chosefria. I The Guardian finns denna intervju, ganska underhållande skriven. Jag har lite svårt för förekomsten av beskrivningar av utseendet hos författare etc, men här planteras hela Norden i Hustvedt. Det låter rätt roligt (eller är det bara fånigt?):

She has a wonderfully vivid Scandinavian beauty - eyes that speak of fjords, cheekbones that really should be kissed by a sauna-induced glow - yet she looks frail, too, even spectral. She makes you think not of decaf soy lattes but of smelling salts.

Om någon som ska till Kulturhuset ikväll råkar läsa här så önskar jag dig en trevlig kväll!

5 kommentarer:

  1. Ja, det var lite roligt, man undrar hur den blicken ser ut...

    SvaraRadera
  2. Ja, är det nästan inte så att intervjuaren är nära att kollapsa i sin iver att skapa en überomantische bild av vad han nu tror är norskt? Man pendlar mellan grått och skratt åt en sådan beskrivning. Siris bok ligger på nattduksbordet och bligar åt mig, men jag vågar inte ännu. Just nu läser jag Anne Carsons "Röd självbiografi" och Paul Austers "Samlade dikter" som ska recenseras för lokaltidningen. Så hur jag än vänder mig så är paret Paul Auster och Siri Husvedt runt mig. Fast det är ju trevligt sällskap, det är det. Hans dikter är överraskande gripande:
    "Du var min frånvaro.
    Var jag än andades, hittade du mig
    på rygg i ordet
    som talade sin väg tillbaka
    till denna plats."
    S. 65 första strofen av Eklips. Les Halles)
    Är nyfiken på "Orbitor. Vänster vinge", men har inte hunnit med den. Verkar den värd att ta sig igenom om man är normaltrött-inför-semestern?

    SvaraRadera
  3. Cecber.. blöt kanske!? ;-)

    Camelia: Ja, Auster och Hustvedt tenderar att dyka upp både här och där. Jag blir nyfiken på hans dikter, den du citerar här (tack!) ger mersmak! Det skulle vara roligt att läsa Camelias recensioner, men de kanske även hamnar på bloggen? Orbitor ja... fokus och koncentration rekommenderas, tänker jag. När jag bläddrar i den hittar jag avsnitt här och där jag vill läsa mig fram till, men att faktiskt göra det just nu blev mig övermäktigt. Vet La Bibliofille skrivit fint om författarens verk, titta där om du vill få en bättre bild av romanen!

    SvaraRadera
  4. Recensionerna för tidningen har med tiden blivit kortare och kortare för att passa tidningsformatet = ångestväckande kort för de mer komplexa böckerna. En deckare går ju an att recensera på 900 tecken inkl blanksteg, men Auster, Hustvedt och Carson på samma utrymme? Suck. Så det betyder att jag kan tillåta mig själv att bre ut mig hur mycket som helst, nästan, på bloggen istället! Skönt. Snart kommer omdömena om böckerna på bloggen. Tack för tipset om La Bibliofille. Ska kolla in vad hon skrivit.Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Blir också jättenyfiken på Paul Auster så nu hamnade den på reservationslistan. Tack för tipset! Vilken vacker bild du visar i inlägget, Hermia. Finns hur mycket som helst att läsa in i den...

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!