söndag 17 maj 2009

Bengt Söderhäll heter grundaren av och ordföranden i Stig Dagermansällskapet. Idag intervjuas han i Gefle Dagblad av Kerstin Monk. Jag har hört honom vid några tillfällen, det har handlat sådant som den tidigare pristagaren Ahmed Shamlo eller om uppståndelsen efter att Le Clézio fick Nobelpriset, som bekant var ju Dagermansällskapet först med att prisge honom. Söderhäll är alltid rolig att lyssna på, hans hjärna tycks snabb och han hittar hela tiden nya trådar och intressanta vinklingar vilket gör att han ofta behöver lite mer tid än beräknat på sig. Tyvärr har jag inte haft honom som lärare på högskolan i Gävle men jag kan tänka mig att man går omtumlad ut från träffar med honom.

Om tillkomsten av sällskapet berättar Söderhäll så här:

Anledningen till att Urban Forsgren och jag startade sällskapet var att det var deppigt i bygden. Thuntank gick på grund och spillde olja på våra vackra stränder. Skutskärs bandylag åkte ur allsvenskan. Sågen las ner, den som hade varit världens största. Och dessutom Tjernobyl. Då i maj 1987 startade vi sällskapet.

I intervjun säger han att "Varje morgon är en present" bara det räcker för att inspirera mig. Artikeln finns här för den som vill veta mer om denne eldsjäl.

Bilden ovan har jag lånat från Arbetarbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!