torsdag 7 maj 2009

Idag hade jag planerat (!) för en bloggfri dag

men jag låter spontaniteten flöda och är med i Bokmanias utmaning - om litteratur och författare som har med mitt födelseår att göra. Så här skriver Bokmania:

Vilka spår lämnade mitt födelseår i litteraturen? Vilka böcker kom ut för första gången det året? Vilka författare föddes och vilka dog? Vem fick Nobelpriset?

1975 är mitt födelseår, då såg det ut ungefär så här i litteraturens värld:

Författare födda 1975:
Författaren till bl a Vita tänker Zadie Smith samt Ida Börjel och Anna Hallberg, båda poeter, är årsbarn med mig. Det är även Markus Zusak (fast när jag läste om hans framgångsbok tänkte jag "vilken ung författare" men så unga är vi ju inte längre, varken han eller jag.)

Författare döda 1975:
P G Wodhouse, författare till romanerna om Jeeves & Wooster vars böcker jag avnjuter i tv-format, avled på alla hjärtans dag. Per Wahlöö gick bort i midsommartid, den 22 juni.

Priser utdelade 1975:
Man Booker Prize tilldelades Ruth Prawer Jhabvala för romanen Heat and Dust.

Den italienske författaren Eugenio Montale mottog Nobelpriset i litteratur ”för hans särpräglade diktning som med stor konstnärlig känslighet tolkat humana värden i tecknet av en illusionsfri livssyn” Det året satt för övrigt 1974 års pristagare i Svenska Akademien - Harry Martinson och Eyvind Johnson.

Några böcker utgivna 1975:
Män kan inte våldtas av Märta Tikkanen
Guddöttrarna av Göran Tunström
En värk att anpassa av Sonja Åkesson
På svenska kom:
Carrie av Stephen King

Övrigt:
Gökboet dominerade Oscarsgalan och på TV började Vilse i pannkakan samt Kalles klätterträd visas.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Och ja, visst tänker man att folk är fasligt unga om de är födda 1975 :0) För att inte tala om att sådana där som är födda på 90-talet tillbringar tid utanför sina barnvagnar...! ;0)

    SvaraRadera
  2. Män kan inte våldtas - satans bra om ordvalet ursäktas. Och Sonja Åkessons bok. Bara de två räcker för att göra bokåret lyckat.

    1975 var jag som feministisk aktivist sysselsatt på bokhandeln Bröd och Rosor i Göteborg. Vi sålde bara böcker av kvinnliga författare samt hade en del andra hyss för oss. En rolig tid!

    Hälsar www.lustigkulle.wordpress.com

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!