lördag 2 maj 2009

Cykellycka och försommarsmak

Lördag morgon på väg till jobbet.

Anledningen till att jag packade kameran i morse är att jag på min väg till jobbet passerar ungefär tio skulpturer av olika konstnärer. I morse tog jag bilder på några av dem. Detta gav mig en känsla av att vara turist i min egen vardag. Aldrig är mina sinnen så skärpta som under resor, minnesbilderna från en resa gjord för flera år sedan är ibland mer säkra än de från en nyss avslutad dag.

Lars Ekstrand skriver i boken Varje människa en konstnär som handlar om Joseph Beuys så här:

Mysteriet bor i vardagen som en inneboende som håller sig för sig själv. I de triviala detaljerna, i de kantstötta tingen, i det uttittade och bortstädade. Koncentrera dig intensivt på det välbekanta, så att du nästan går förlorad i detta ditt närmande på ett aldrig tidigare prövat sätt, och det välbekanta blir främmande; en gåta som inbjuder till funderingar om eventuella lösningar, utan att man kanske finner en enda. Träna denna närgångenhet gentemot vardagen, som flyttar om dess kännetecken. Det ointressanta, det vi igår fortfarande trodde var ointressant, förtjänar fullödig uppmärksamhet. (s. 128)

Jag gillar dem. De där tillfällena när jag lyfter blicken och ser något till synes nytt i det gamla invanda.

6 kommentarer:

  1. Åh, så vackert! Vilket bra sätt att börja dagen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om det du skriver.... att vara turist i sin egen vardag... att "upptäcka" det som är till synes välbekant (men som kanske inte alls är det...)

    SvaraRadera
  3. Det här borde man ju verkligen göra... istället för att tänka på semester "oh, vad fint här är, här ssulle man bo" så skulle man försöka upptäcka sin egen vardag lite mer.:)

    SvaraRadera
  4. Att fotografera öppnar verkligen ögonen! Jag kände mig helt blind i början ... jag har alltid varit så inriktad på text och bilden är som ett helt nytt språk som man måste lära sig. Det är en spännande väg att slå sig in på, fortsätt med det :0)

    SvaraRadera
  5. Tack för era tankar och er respons!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!