onsdag 6 maj 2009

Ibland önskar jag

att jag vore mer spontan, men jag har ofta en plan. Jag planerar planerar planerar.... Så när det kommer till min läsning har jag plötsligt ingen plan (förutom Jordenruntläsningen) och det gör mig stressad. Jag hoppas mellan författarskap, mellan kontinenter. Här kan jag öva min mer lustfyllda upptäckt av världen fast jag tänker att jag kanske borde ha någon slags struktur? Det var länge sedan jag t ex läste en bokserie, det är som vore tiden för knapp för det som att medan jag grottar in mig i ett författarskap missar en massa andra... Som om jag är otrogen mot någon annan roman med boken jag för tillfället läser. Fast jag ångrar minst av allt att jag en gång läste t ex staden-, palen-, eller jernbanesviten. Har du någon plan? Eller kan du konsten att välja spontant och samtidigt vara tillfreds med dina val av böcker?

7 kommentarer:

  1. Jag har massor med planer, men jag följer dem sällan. Är på tok för impulsiv när det väl kommer till kritan.

    SvaraRadera
  2. Jeg har aldri hatt noen plan i lesningen, og alltid lest etter innfallsprinsippet, men nå synes jeg det er morsomt å følge jordenrundtreisen. I tillegg leser jeg en nobelprisvinner i måneden, en utfordring fra bloggen Litteratura. Vær med på den hvis du vil!
    Men jeg kjenner igjen stresset. Tenkte senest på det i dag. At det var så mange bøker jeg ville lese, og forfatterskap jeg gjerne ville fordype meg litt mer i, lese flere bøker av en forfatter i en periode. Slik blir det sjelden.

    SvaraRadera
  3. Försöker ha så få planer som möjligt, annars blir det bara ett krav. Men å andra sidan behöver jag något att smita ifrån ... som nu tex när jag läser mer än på mkt länge, det beror nog på att jag egentligen borde läsa teori, metod och tidigare forskning till uppsatsen :0)

    SvaraRadera
  4. Jag planerar som en övergripande struktur, för att slippa stå där en dag och ägna timmar åt att vela mellan olika böcker. Men planen får gärna ruckas när som om något kommer upp som jag är sugen på i stunden. Har för övrigt börjat läsa serier igen, vilket jag inte gjort sen jag var ca 14 år. Dock ungdomsserier, men ändå. Serier har länge fått stå tillbaka för att jag hela tiden vill till något nytt, men nu orkar jag inte välja, orkar inte hela tiden sätta mig in i något nytt - se, då tar jag upp serieläsandet igen! För tillfället Anne på Grönkulla, till sommaren inplanerat john Marsdens "imorgon när kriget kom"-serie.

    SvaraRadera
  5. Jag är dålig på att planera- därför känns det bra för mig med utmaningar som t ex "klassiska kvinnor" och "jorden runt på 8 böcker"- då får jag lite press på mig (positiv press)- av den sort som jag behöver. Jag skulle gärna vilja läsa mera öst-europeiska författare just nu men så kom Alberto Manguel i vägen :-) och också Ying Chen.... men det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att läsandet är lustfyllt!

    SvaraRadera
  6. Jag känner mig snarast lite stressad nu när jag INTE kan välja helt fritt mellan böcker, pga alla olika utmaningar. Har iallafall tre böcker som ska läsas i maj-juni (plus en från biblioteket som ska tillbaks i slutet av maj) och det tar lite emot, faktiskt.

    SvaraRadera
  7. Det ligger något i det Martina skriver, att det är stressande också att inte kunna välja böcker fritt... Kanske är det bara att ge sig hän åt det impulsiva läsandet?! Läsandet som en övning i att inte planera... Men det är ju det där: så många böcker så lite tid, hela världens författare väntar ju på mig!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!