Igår när maken ringde om att vår provprenumeration av DN uteblivit fick tidningsbäraren fnatt på sin andra runda - i lådan låg inte mindre än tre tidningar. Förutom DN fanns där även SvD och Arbetarbladet (för andra gången denna morgon). Idag landade i alla fall DN som den skulle, med Boklördag.
I både gårdagens SvD och dagens DN finns förstås Siri Hustvedt med. Jag reagerar mer på hur artikelförfattarna uttrycker sig om författaren än på själva innehållet, som jag är bekant med via snabbt uppdaterande bloggare.
Så här
"Det är lätt att slänga upp klyschskafferiet på vid gavel och inte bara påpeka att Siri Hustvedt är lång, blond och genomträngande blåögd, utan också att hon ser ut som om hon går på tur längs norska fjäll hela dagarna. " Lina Kalmteg, SvD 090522
"Nu sitter hon på förlaget i Stockholm för att prata om den, lång och elegant i byxor och tunn kofta." Lena Jordebro DN 090523
Det är inte bara i The Guardian - "She has a wonderfully vivid Scandinavian beauty - eyes that speak of fjords, cheekbones that really should be kissed by a sauna-induced glow - yet she looks frail, too, even spectral. She makes you think not of decaf soy lattes but of smelling salts." - som artikelförfattaren blir exalterad.
Sånt som detta får en att fundera på om författaren i fråga tycker att "all reklam är god reklam" eller om de sitter där och önskar att det var mer fokus på innehåll istället...
SvaraRaderaInstämmer helt.
SvaraRadera