onsdag 13 maj 2009

Grattis Karavan!

Tidskriften Karavan är årets mottagare av Stig Dagermanpriset!! Efter att jag sent i går kväll tagit reda på vem som fått priset var det av glädje svårt att sova.

Karavan som är helt förtjusande handlar om litteratur från Afrika, Asien och Latinamerika. Det är den enda tidskrift jag prenumererar på och den enda jag läser från pärm till pärm. Redaktören Birgitta Wallin har jag hört föreläsa om indisk litteratur på mitt bibliotek - hennes entusiasm smittar och får mig att vilja ge mig allt längre ut i den litterära världen. I hennes anda försöker jag verka på mitt bibliotek.

En eloge till Bengt Söderhäll med sällskap och jury för att de blandar friskt mellan nobelpristagare in spe och mindre men hårt arbetande kulturtidskrifter.

Senaste numret av Karavan handlar om turkisk litteratur, efter att ha läst det ligger Aslı Erdogans roman Den mirakulöse mandarinen bredvid sängen här hemma. Det blir nog till att fira med den i helgen!

Åh, det här känns så stort och jag är bubbgelglad just nu!

5 kommentarer:

  1. Det är en poetisk ordkonstnär du har fått tag på! Trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Aha, så det är därifrån du får tips om böcker från hela världen! Karavan är din inspiration, och du är min inspiration. Det låter som en värdig pristagare!

    SvaraRadera
  3. Amoroso: Det låter fint...Har du bloggat om den?

    Jenny B: Ja - på flera sätt en värdig pristagare :-)

    SvaraRadera
  4. Har precis beställt två prenumerationer, en till mig och en som present till en kompis. :)

    SvaraRadera
  5. Klotho; Jag låter som en försäljare men "ni kommer inte att bli besvikna" ;-) Trevlig läsning!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!