lördag 21 maj 2011

Vilken galet fransk afton

Vilken mikrovila det blev... Men jag har två franska saker att dela med mig av som inte kan vänta! För igår såg jag ett riktigt lyckonapp till film: I skuggan av Paris (2008) som är regisserad av Christophe Honoré.  Det är en varm och på ett helt rätt sätt knasig film med sorgen som underton.

Storebror Paul flyttar med krossat hjärta (och förstånd) tillbaka till pappa och lillebror Jonathan i Paris. I bagaget har familjen systern Claires självmord flera år tidigare. Paul är deprimerad, vill inte äta, inte prata. Jonathan har blivit familjens bokstavligt talat skuttande glädjespridare. Sorgen får inte visas. Det är många barriärer som ska brytas och minnen som ska fram i ljuset. I filmen finns också de unga kvinnorna - de som fångar brödernas hjärtan eller kroppar. Det är en så varm film om syskonkärlek. Och om att tro på livet, trots allt. I stilen påminner den lite om en av mina favoriter Skådespelerskor. Lillebror i filmen är också, lustigt nog, med där. I båda finns en glidning mellan fantasi och verklighet, ett lite skruvat sätt att berätta. Precis sådant som jag gillar och som verkligen kan lyfta en film. Skådespelarna är mästerliga, de fångar, är sina roller - vilket gör det ännu bättre!

Varmt är det inte i Dominiques Dyens roman Smitning  men av det jag läst som givits ut av Sekwa så är det dessa mörka skildringar jag gillat bäst. Huvudpersonen Anne tappar greppet om tillvaron, hon väver in sig i lögner på arbetet och inför sin förlamade mor, blir extremt sexuellt utagerande och tappar minst sagt fotfästet. Med sig bär hon en fruktansvärd känsla av skuld, och en aldrig uppfylld förhoppning om att finna kärleken. Anne får hjälp av en läkare vars berättelse läsaren också får ta del av, och den är inte heller någon harmonisk historia. Men kan han hjälpa henne? Kanske är situationen mer än möjligt komplicerad? Romanen har ett driv som en thriller men känns ibland lite platt. Så tänker jag. Men när jag sent på kvällen lägger ifrån mig boken har den fullständigt överraskat och överrumplat mig. Det här var mycket större läsning än vad det verkade från början. Mycket imponerande, och vilket härligt litterärt grepp författaren använder! Bokstödet är med om en liknande upplevelse. Har du också varit med om Smitning?

6 kommentarer:

  1. Jag läste och gillade Smitning, skrev om den här: http://denbesatta.blogspot.com/2011/02/antligen.html

    SvaraRadera
  2. I skuggan av Paris känns verkligen som en film för mig. Ser mer franskt på film än jag läser är jag rädd.

    SvaraRadera
  3. Den besatta - tack intressant ta del av dina tankar!
    Bokomaten - det känns som en film också för dig :)

    SvaraRadera
  4. Nämen va´kul att du hittat denna film! Jag såg den för dryga året se´n, med största sannolikhet på Franska filmfestivalen som hålls i maj varje år här i Sthlm (en av årets mest efterlängtade händelser för mig så klart:) Håller verkligen med om att det är en tänkvärd pärla till film. Årets franska filmfestival bjöd på både högt & lågt i kvalitet - en av de filmer jag tyckte allra mest om var "Nawals hemlighet". En my gripande, otäck & synnerligen välspelad historia (som bygger på en pjäs ursprungligen). Jag tror att den kommer att gå upp på "vanlig" bio, åtminstone här i Sthlm... Hoppas du kan få se den- tror du skulle gilla:) Annars är det superkul att du nämner "Skådespelerskor"...-jag älskade den filmen! Och den har dessutom två av mina absoluta franska favoritskådespelare i rollerna; Mathieu Amalric & Valeria Bruni Tedeschi. En annan film som jag måste få nämna i sammanhanget (kanske har vi pratat om den tidigare&) är "Paris" med Juliette Binoche, en fantastisk, lågmild film, som jag tyckte otroligt my om. Rekommenderas varmt om du ej sett:)

    SvaraRadera
  5. Jenny - tack för tips om mer fransk film! Superbra! "Paris" läste jag om när den var aktuell men den måste ha passerat förbi Gävle och finns inte heller på bibblan. Hoppas i alla fall Nawals hemlighet kommer hit för jag litar verkligen på ditt omdöme :)

    SvaraRadera
  6. Tack snälla:D (ler stort & rodnar lite;-)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!