tisdag 24 maj 2011

Jag har aldrig förstått meningen med semester

"Jag har aldrig förstått meningen med semester, aldrig känt behov av det, alltid bara haft lust att jobba mer." Så skriver Karl  Ove Knausgård på första sidan i Min kamp 2. Hur ska vi komma överens i nästan 600 sidor, undrar jag? Jag som längtar mig galen efter lediga dagar.
Blå bok mot kommunbrunt golv
Men så, bara några rader till och jag har halkat in i hans detaljrika universum, sittande vid skrivbordet läser jag de första tre-fyra sidorna. Berusas av orden och stressas av det insnärjda familjelivet han beskriver, så skönt att inte ha det själv. Nu längtar jag ännu mer efter lediga läsdagar. För visst är den så bra som den verkar?

6 kommentarer:

  1. Den är inte bara bra, den är helt underbar! Känner hur min Knaus-besatthet når oanade, pinsamma höjder ju mer jag läser... :)

    SvaraRadera
  2. Det låter lite oroande. På ett bra sätt, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Hag gillade ettan men kände mig inte besatt - måhända kommer det beroendeframkallande i tvåan?

    SvaraRadera
  4. Knausgård blir utan tvekan nästa bok för mig:) Efter att jag läst ut min nuvarande; Mavis Gallant Från det femtonde distriktet....Jag suktar efter Min kamp del 2!

    SvaraRadera
  5. Imorgon ska jag gå och lyssna på "psykologer pratar böcker" på Kulturhuset här i Sthlm. Och denna gången är boken just Knausgårds Min kamp- ska bli superintressant! Denna satsning som delvis Sthlm stadsbibliotek står bakom är en pärla. Jag har varit på två tidigare träffar- den första om Gun-Britt Sundströms "Maken" (en av mina absoluta favoritläsningar senaste åren!) och den andra handlade om Patti Smiths "Just kids". Framförallt samtalet kring Maken var helt superbt, jag var alldeles lyrisk efteråt. Så nu hoppas jag att Knausgård-snacket håller lika hög klass!

    SvaraRadera
  6. Jenny - satsningen m psykolog o bok verkar verkligen bra, har läst lite om den tidigare. Kul du ska dit - hoppas det blir så bra som det om Maken!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!