lördag 14 maj 2011

Retroaktivt fredagsinlägg - Bland twitter och kvitter

I förhållande till hur många som mördats på Gotland är det en väldigt levande ö, fast Visby är behagligt lugnt så här en stund innan sommarsäsongen inleds. Ett mord begicks till och med i den kongresshall där konferensen "Biblioteksdagarna" äger rum. I Mari Jungstedt Den mörka ängeln tror jag att det var. Jag har dock blivit mer lockad till att läsa Ulf Lundells skildringar som utspelas på ön. Men vad ska jag läsa?
Tänk vad den här staden är vacker! Så dramatiska undersköna sakrala ruiner. Det är  magiskt att traska i gränderna, vända blicken mot husen och himlen. Det är vilsamt sedan att vila blicken mot horisonten. En naturlig kontrast till de ämnen som avhandlas. En motvikt till det snabba flödet av information och kommunikation. Det twittrades i takt till vårfåglarnas kvitter.

4 kommentarer:

  1. Jack är väl den mest uppenbara Lundell-på-gotland-boken. Men prova ännu hellre Hjärtats ljus eller Saknaden, båda utspelar sig tidvis där och med fina miljöskildringar./Marcus

    SvaraRadera
  2. två alternativ:

    http://lasdagboken.blogdns.com/index.php?entry=entry110306-101113

    http://lasdagboken.blogdns.com/2009/index.php?entry=entry091230-214714

    SvaraRadera
  3. Stort tack Marcus för tips och Mind the Book för alternativ! Hade tänkt mig Jack, men nu fick jag annat spännande att välja mellan...

    SvaraRadera
  4. Nu har jag lånat hem Saknaden. Passar bra till Österlen, tror jag!?

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!