lördag 5 september 2009

Tillsammans med hotellfrukosten

här i Luleå läser jag i DN en artikel med Anna Jörgensdotter. Rukbriken är "Anna Jörgensdotter är Sandvikens egen Tolstoj". Artikelförfattaren guidas genom Sandviken och får ta del av hur bygden påverkat författaren. Den nya romanen, Bergets döttrar, ligger där hemma. Jag har börjat på den men persongalleriet tedde sig lite för stort att engagera sig i just nu. Men att jag kommer att läsa den, och det snart, det vet jag. Anna Jörgensdotter berättade i en serie artiklar i Arbetarbladet om processen att skriva romanen. En sak jag tänkt när jag läst recensioner och nu artikeln är hur vissa författare så nära förknippas med orten de skildrar (och kanske bor i), fast att vad som beskrivs kanske är allmängiltigt. Jag hoppas att inte Jörgensdotter reduceras till att vara en "sandvikenförfattare". Hennes författarskap har dock tidigare nått långt över landskapsgränsen, vilket jag hoppas även detta gör.

Nu ska jag återgå till medhavd läsning, bad och senare åt att spana in kulturnatten i Luleå för det är verkligen kulturnatt ikväll med midnattsöppet på biblioteket och med konserter utspridda lite här och där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!