lördag 26 september 2009

Hermia besöker Bokmässan - dag 1

Trots att jag anländer till mässan när den öppnar på torsdagen överväldigas jag snabbt av att där är så många människor och jag blir förskräckt över hur svårt jag har att orientera mig. Snabbt lämnar jag därför utställningshallen och går en trappa upp där Internationella torget tillsammans med Svenska kyrkans scen Se människan blir min kompass att navigera efter. Här stannar jag då och då för att hämta ny energi att gå vidare.

Att göra ett urval av aktiviteter och seminarier är svårt, mycket svårt och jag har missat mycket bland annat tyvärr Fakta-slam där Lena K E deltog. Temat för min mässa är internationellt, med ett par undantag. Jag väljer att skriva om några upplevelser - seminarier och scenprogram - men inte om alla.

Ett program som jag inte nämner mer än här är intervjun hos Svenska kyrkan med fina biskop emeritus Martin Lönnebo som talade om ikoner. Lönnebo är en vital och klok man, dessutom med en förtjusande humor, vilket inte minst hans svar på intervjuaren Eva Staxängs uppmaning att han inte får vara så fåordig i sina svar vittnar om:

Vi som kommer från Västerbotten talar inte i onödan. Det är samma med ikonen: Den är koncentrerad.

Jag tillåter mig att vara mångordig, men gör för läsbarhetens skull flera inlägg av mina två mässdagar. För dig som orkar - håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!