lördag 26 september 2009

Hermia besöker Bokmässan - dag 1:1

Kl. 12 besöker jag Rum för poesi för ett en-timmes program introducerat av Henrik C. Enbohm, Sveriges författarförbund. Chun Yang Hee, en kvinnlig poet från Sydkorea inleder - hon läser texter på sitt språk och förstår jag det rätt är det hennes första uppläsning utanför hemlandet. Med stark inlevelse läser hon texterna som den svenska översättaren sedan tolkar. Generöst tilldelas var och en ett häfte med information om författaren och med några av hennes texter på svenska.Sedan följer uppläsningar av Yong Shu Hoong och Edwin Thumboo från Singapore. Den första av dem gör störst intryck på mig - hans smarta texter skulle jag gärna läsa i tryckt form och ångrar att jag går därifrån utan att införskaffa dem.
Tre ord skriver jag ned som för att sammanfatta det jag hör; rytmiskt, asiatiskt, urbant Det sista gäller kanske främst Yong Shu Hoongs poesi som springer från olika delar av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!