torsdag 17 september 2009

"Hur går den?"

1996 eller möjligen 1997 var jag på en konsert med gruppen Frifot som består av Ale Möller, Per Gudmundsson och Lena Willemark. Den gången stannade musiken kvar i mig som ett ystert sprittande i flera dagar efteråt. Ikväll hörde jag dem igen och jag känner mig på samma sätt levande och leende efteråt.

Varje stycke de spelar har sin historia, sin spelman- eller kvinna. Att trion äger en stor musikskatt blir tydligt när Lena Willemark inför nästa låt ställer frågan "hur går den?" - inte för att de är dåligt repeterade tänker jag utan för att det finns så mycket att välja mellan. Spelningen känns spontan, underhållande. Lokalen värms snabbt upp av glada polskor och vackra koraler. Michelangelo lär vi känna som poet och tänk att han finns översatt även till, tror jag, älvdalska. Folkmusiken rockar en kväll i Gävle.

Sommarvals, inte den mest rockiga av låtarna som spelas, minner om ljusare tider

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!