lördag 4 oktober 2008

Så här i hösttider

när Hermia tenderar att bli slö och introvert närs just nu konstigt nog en längtan efter ännu mer bokprat. Att läsa samma böcker som andra, att diskutera. I mitt arbete har jag startat en bokcirkel som kommer att träffas tre gånger under hösten. Men där är jag i egenskap av ledare, svårt därmed känna sig helt och hållet avslappnad. För en stund släpper jag mina intentioner att läsa utomeuropeiskt etc och har greppat Klanerna i Palos Verde som Signe skrev fint om för ett tag sedan. Jag är ju lite efter som läser den först nu, men kanske Signe har den i färskt minne? Och så ser jag att Dora som håller på med Mina två mammor så den lånade jag med hem i dag. Och eftersom Dora är en god vän jag har förmånen att träffa även IRL, fast alldeles för sällan enligt mitt tycke, hoppas jag att det finns någon liten möjlighet att prata om den med henne. Egentligen skulle jag vilja ha det precis som Wind up Women; en levande litterär salong både på riktigt riktigt och i bloggform. Men till det krävs mer närvarande vänner. Det är lite ensamt här i hösttid.

5 kommentarer:

  1. Mmmm, jag har det också lite ensamt. Skulle gärna vilja läsa känna riktiga boktokor i min stad (som tyvärr ligger lite långt från din).

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk om vi kunde ha det som fd boktjuven på Kb som om kvällarna samlade några vänner på biblioteket om jag inte minns fel. Men hav förtröstan. Jag kommer snart till din stad. Kanske ska vi boka in någon liten mer arrangerad träff då? Mina två mammor är helt underbar. Jag vill aldrig att den ska ta slut.
    Ett litteraturhus som i Oslo är nog inte helt fel det heller. Det var dessutom öppet till kl. 3 på nätterna!

    SvaraRadera
  3. Lyran: vi får väl i väntan på andra blogga ikapp...

    Dora: Ja, men gärna en mer arr träff! Hemskans gärna. Är på typ kap 3 i Mammor-boken: Riktigt bra!

    SvaraRadera
  4. Jag försökte mig faktiskt på att ha litterär salong hemma hos mig en gång i månaden... Jag bjöd hem några smarta och trevliga vänner, bjöd på nybakt bröd och te och berättade om en författare jag gillade. Alla behövde inte ha läst böckerna innan. Någon gång ibland var det någon annan som berättade om sin favoritförfattare - tur det, jag ville inte bara babbla själv! Det kanske låter pretentiöst, men jag var svårt inspirerad av sammankomsterna i Eyvind Johnsons fantastiska Krilon-trilogi.

    Hmmm, det kanske vore något att ta upp igen?!...

    SvaraRadera
  5. Jenny B: Det låter som en fantastisk idé som du har provat - hoppas du återupptar den! Trevligt träffas prata författare och böcker utan att diskutera specifik bok - låter som ett härligt utbyte.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!