onsdag 20 juli 2011

Du måste läsa den. Så enkelt är det.

Beatles är Lars Saabye Christensens vidunderliga generationsroman som gavs ut 1984. Den är brusande, bultande, bankande. Den tar andan ur dig och du vill bara ha mer och mer. Du drar i dig den som en drog, den lämnar inte din sida. Du är en del av 60-talets Oslo, där världen tittar in. Och även om du hatar dem ibland för att de är så in i bängen korkade, så utflippade och vårdslösa med livet så älskar du dem för deras varma hjärtan, deras kärlek till varandra och deras livsglädje. Du är en mask på kroken de metar med och en fluga på väggen, du är läsaren som är där. De är fyra musketörer - Kim, Gunnar, Ola och Sebastian. Eller Paul, John, Ringo och Georg. Allt börjar med Beatles.

Så mycket annat går inte att säga nu, när boken är precis utläst och osmält. Kulturdelen säger mer, läs där istället. Men framför allt - läs boken!

Och läs annat av författaren
Saabyes cirkus
Maskrosfamiljen
Halvbrodern

14 kommentarer:

  1. Ja, det kanske kunde vara något? Jag sitter just och funderar över vad i herrans namn jag skall kunna läsa efter Knausgård. Är inne på del 3 nu, men sen? Finns det något läsliv efter? Eller kommer det att bli en sådan där lång läspaus som efter Proust. Hur har din läsning av Proust gått förresten?

    SvaraRadera
  2. Ja! Det är definitivt ngt att läsa efter Knausgård! Del 3...så den är i samma form som de andra? Bläddrade i Proust idag, tänkte att jag kanske borde ta mig an del 2. Men då blir det ju inget mer läst i sommar... fast den lockar ju, det gör den.

    SvaraRadera
  3. Jag läste Halvbrodern och tyckte mycket om den. Beatles ska jag skriva upp. Maskrosfamiljen ligger i högen av böcker som ska läsas.

    SvaraRadera
  4. Du läskar mig. Måste beställa nu!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag dammsugit internetbokhandlarna samt mitt kommunbibliotek. Finns bara att köpa på norska och danska och inte att låna. Varför är det så att man blir ännu mer sugen då? Hmmmm

    SvaraRadera
  6. Bokstödet - ja, skriv upp!

    Joanna - ljuva frestelser... men konstigt den är så svår att få tag på. Kanske har förf inte riktigt nått fram här hemma? Det är inte så my som är översatt heller, ju. Gbg har den i alla fall, men det kanske är en bit från dig.

    SvaraRadera
  7. Denne har eg ikkje klart å lese ferdig, sjølv om eg har prøvd fleire gonger. Eg blir liksom ikkje heilt engasjert. Eg har litt inntrykk av at Saabye Christensen er ein forfattar som folk enten elsker eller ikkje skjønner greia med. Eg skulle ønske eg kunne skjønne kor kimen til begeistring ligg.

    SvaraRadera
  8. Visst är det en jättebra bok! De kan skriva, norrmännen. Jag tyckte inte att det var så svårt att läsa Beatles på norska; språkmelodin sjöng automatiskt i öronen och gav förstärkte stämningen. Jag älskar känslan av att helt få kliva in i en annan människas liv, försöka förstå hans omvärld och känna hans känslor. Därför gillar jag Proust också. ;)

    SvaraRadera
  9. Gbg är hemma men inte på sommaren. Får stilla mig. Svårt...

    SvaraRadera
  10. Bai - det kanske är bra författaren inte är svensk, och inte så känd för mig. Texterna står för sig själva. Har fått ett par kollegor att läsa annat av honom - de har också gillat. Kanske någon gång du också fastnar?

    Jenny B - Kan tänka mig den går fint på norska också! Maskeblomstfamiljen läste jag i original, gick ju jättebra. Ibland lyser norskan igenom i den svenska texten i Beatles, lite rart faktiskt. Har du läst ngn mer del i trilogin om Kim mfl? Har fått för mig att de andra inte håller samma klass. Proust 2 började jag med i morse. Sitter fast :)

    SvaraRadera
  11. Vad bra att norskan fick lysa igenom översättningen! Jag har inte läst någon mer bok om Kim, men tror jag har hört detsamma som du, att de inte är lika bra. Men det skulle kunna vara värt att pröva ändå.

    SvaraRadera
  12. Har köpt den till mamma, men inte läst den själv. Tack för påminnelsen. Kanske kan sno den av henne...

    SvaraRadera
  13. Jamen då lägger jag självklart till även denna till måste-läsningen:)Halvbrodern har jag ju redan inhandlat och den ligger tryggt hemma och väntar (efter dina översvallande ord, och mitt eget gillande av Saabyes cuircus).
    Har precis avslutat Buddenbrooks- och är (naturligtvis)helt beigestrad...:)

    SvaraRadera
  14. Enligt O - ja, men låna tillbaka den :)

    Jenny - så klart du gillade Buddenbrooks... ;) Beatles känns extra aktuell nu, en stor Osloroman är det ju.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!