lördag 2 juli 2011

Iklädd svart turban

Än har jag inte hunnit läsa så mycket i Anaïs Nins Henry & June men jag märker att det är en lite annan sak att läsa en dagbok som inte har romanens struktur, även om Nin skriver som för en tänkt läsare. Det är ett flöde av tankar, kommentarer och scener ur livet. Än har passionen nog bara börjat.

En sak jag tänker på är hur hon lever som på en scen och att det finns något tilltalande i detta, fastän något konstruerade eller kanske medvetet utstuderade, sätt att gestalta sig själv. Så här t ex:

Jag hade klätt mig rituellt för henne, i just den dräkt som hade skapat ett tomrum mellan mig och andra människor, en dräkt som var en symbol för min individualism och som bara hon skulle förstå. Svart turban, gammalrosa klänning med svart spetsliv och krage, gammalrosa kappa med Medicikrage.
Medicikrage
Och så är språket, precis som Emma kommenterar till ett inlägg här nedanför, riktigt bra.

3 kommentarer:

  1. Jag är så sugen att läsa henne. Är detta den bok du skulle rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Det här är ju det första jag läser av henne så jag vågar mig inte på ngn rekommendation. Förutom dagböckerna är väl hennes erotiska noveller de mest kända. Jag börjar med att "lära känna" henne genom dagboken.

    SvaraRadera
  3. Anais Nin var verkligen min ungdomsfavoritböcker, speciellt hennes dagböcker där hon så uppriktigt och naket beskrivet sig själv i livet.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!