fredag 8 juli 2011

Äntligen semester!

Idag börjar min hett åtrådda ledighet. Först ut i läshögen är den här
som jag varit ganska skeptisk till, men nu blivit nyfiken på. Aris Fioretos har översatt utgåvan och de första 50 lästa sidorna är en ren språkglädje. Anaïs Nins Henry & June väntar också på att bli utläst. Jag skulle vilja göra det nu på en gång eftersom de dyker upp i morgondagens DN, som tema i deras, kanske för årstiden passande, sommarserie om "litterära herdestunder".

En trave väl utvald litteratur väntar på mig, likaså gör landets både norra och södra del. Återkommer med eventuella läs- och reserapporter.

Hoppas du har en fin sommarfredag - oavsett om du nöter stolen på jobbet eller springer med bara fötter i gräset.

12 kommentarer:

  1. Jag sitter hemma och njuter av De vilda detektiverna av Roberto Bolaño idag. Mysfaktorn är hög faktiskt!

    Jag har Lolita man har inte läst den än. Snart blir det nog av, för jag är vädigt (!) sugen på att läsa Daring river, men jag vill läsa olita innan jag läser den.

    SvaraRadera
  2. Det låter fint, Frida! Jag tänkte också när Darling River kom att jag vill läsa Lolita först. En helt annan roman (biografi?) jag tänker på är Att läsa Lolita i Teheran, fast det känns som det dröjer innan jag ev kommer fram till den.

    SvaraRadera
  3. En härlig lässemester önskar jag dig! Lolita har maken läst och skrivit om på bloggen, ännu har den inte lockat mig. Ska bli spännande att läsa dina tankar. Just nu har jag snöat in på Katherine Mansfield - novellen känns som ett semsterformat just nu.

    SvaraRadera
  4. Ha en härlig semester! Kanske ses vi där ute i sommarsverige?

    SvaraRadera
  5. Önskar en riktigt trevlig semester!!! Märkligt nog tänkte jag faktiskt på Lolita tidigare idag och att jag för första gången kände att det är en bok jag skulle vilja läsa. jag vet att min sambo har den i bokhyllan så det är inte alls omöjligt att den blir läst (nån gång...)

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du får en fin och avkopplande semester och med många goda lässtunder.

    SvaraRadera
  7. Lolita känns så obehaglig, men är språket så bra blir jag nästan lässugen. Vill dessutom också läsa Stridsberg.

    SvaraRadera
  8. Ha en underbar semester Hermia! Jag har en ganska kort semester i år (pga nytt jobb); bara två veckor+ 4 dagar, och de veckorna går nu mot sitt slut... Men det har varit innehållsrika dagar, både vad gäller läs-och resupplevelser:) Vi har varit i Rom för första gången, och staden var ju verkligen så fantastisk vacker som man alltid hört, som att vandra i ett enda stort konstmuseum... Och läsningen har varit helt okej: första delen av Murakamis 1Q84, Kristian Lundbergs Yarden, Tore Janssons Romarinnor och romare;-) och nu håller jag på med Monica Alis I köket (som jag tycker är alldeles briljant!) Nu ska jag jobba 4 dagar i nästa vecka- men se´n bär det av till den superhärliga staden Berlin:) Med väskan packad med Buddenbrooks som ju känns passande...;-) och som jag Äntligen ska ta mig an! Stora sommarhälsningar:D

    SvaraRadera
  9. Joanna - Tack! Jag läste om din Mansfieldläsning! Den blir också spännande att följa.. Och så ska jag sen se vad din gästbloggande M tyckte om Lolita.

    Anonym/Lena KE? Ja, kanske ses vi! Om du är du - när ska du till Gästrike-Hammarby för att prata (minns jag rätt)?

    Vicky -Tack! Visst är det lustigt hur de kan gå i varandra - läsimpulserna. Fortfarande är det givande men tror jag alltmer obehaglig läsning.

    Ingrid - Tack, det ska jag se till att få!

    Enligt O - språket är en vinnare och stilen.. snyggt skriven bok om ett obehagligt ämne.

    Jenny - Tack! Vad spännande med nytt jobb, men trist med din korta semester (som du verkar använda väl :)) Rom planerar vi att resa tillbaka till i höst, 2006 var vi där och bytte förlovningsringar på spanska trappan (inför ettriga rosförsäljare..) Vill se mer av den staden! Var ni till Trastevere? Berlin däremot har jag inte varit i, men nu har jag hört så my om staden att den glidit upp på listan över platser jag vill besöka... Jenny B/Kulturdelen rapporterar som bäst kulturupplevelser därifrån. Ha det trevligt med Buddenbrooks, en fantastisk roman!

    SvaraRadera
  10. Jag har inskaffat Lolita för jag ville ha läst den innan jag läser Stridsbergs Darling river. Men har nte läst någon av dem än...Ha en fin semeter!

    SvaraRadera
  11. Nämen oj så fint- att byta ringar på Spanska trappan!(trots envisa försäljare; dessa stötte vi oxå på runt restaurangborden osv...)Och ja, vi var i Trastevere! Det var nog nästan den delen av Rom jag gillade allra bäst, så underbart genuin på ngt vis. Alla otroligt pampiga och vackra byggnader, torg, fontäner&statyer etc, är naturligtvis oerhört imponerande, men den lite mer lågmälda(mänskliga?) stämningen i Trastevere fann jag nog tom ännu mer tilltalande. Och om Berlin- ja, åk om ni får möjlighet! Det blir tredje gången vi åker dit, och det är absolut en superhärlig stad! Så full av fascinerande kontraster, liksom "egensinnig" och med en cool atmosfär, och naturligtvis proppad med kultur & historia. Tack snälla för tipset om Jenny B´s rapportering- ska genast kolla upp:D

    SvaraRadera
  12. Nej, den anonyma som önskade dig trevlig semester (fast det gör förstås också jag)är inte jag. Om jag någon gång är anonym här, så är det ett misstag av mig -
    jag vill inte gömma mig för Hermia och andra läsvänner!

    MÖTET MED RESENÄRER heter den serie som min morbror Carl-Adolf Murray arrangerar i
    Gästrike Hammarby
    alla onsdagar i juli och augusti
    kl 18. 00 (Han är snart 100 år ...)

    Jag talar 3 augusti om
    "Möten på en resa i litteraturens värld".

    Sommarens höjdpunkt i Gästrike Hammarby blir visningen av filmen om Carl Adolf:
    "Att vara människa, ett sekel av mitt liv".

    Vad är sista Harry Potter-filmen mot detta.
    Tala om äventyr!

    lena kjersén edman
    Härlig sommar!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!