onsdag 5 augusti 2009

Notering för minnet - Jordahl skriver liv i Key

Idag en intervju i Arbetarbladet med Anneli Jordahl som just skrivit en roman om Ellen Key med titeln Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Ellen Key verkar ha mer gemensamt med Mamah Cheney än vad som rymdes i min egen "kunskapsbank" samt i Nancy Horans roman, beskriven här nedanför. Eller hade de båda kvinnorna mer gemesamt än vad Key ville låta påskina i sitt möte med Cheney? Om den kommande boken här.

En intressant iakttagelse gör Jordahl med följande ord:

Jag har funderat över varför man aldrig visar henne som ung på bild. Det gör man ju med Strindberg. Men man vill nog ha henne som den där robusta tanten – asexuell

Nej, inte kan jag minnas någon bild i tryck av Key som ung... Tål att tänka på. Lena K E:s kommentar här nedanför gör att jag febrilt letar runt på nätet efter en ungdomsbild. Mest hittar jag den där vi alla känner - den äldre damen, grått nästan vitt hår i knut och ett lite bistert ansikte. Men så hittar jag den här bilden:
En lite annan Ellen Key.

2 kommentarer:

  1. Se på den ljuva bilden av den SENSUELLA unga Ellen Key på sidan 79 i min bok
    "Barn- och ungdomsböcker genom tiderna".
    Jag tittar ofta på det fotot och förstår att människor blev bedårade av henne - inte bara av hennes djäva tankar.
    Lästips:
    CLAUDIA LINDÉN Om kärlek. Litteratur, sexualitet och politik hos Ellen Key (Symposion)
    RONNY AMBJÖRNSSON Samhällsmodern. Ellen Keys kvinnouppfattning ...
    samt en del av uppsatserna i den ojämna "Ny syn på Ellen Key". T ex brevväxlingen mellan Ellen Key och Elin Wägner.

    lena kjersén edman

    SvaraRadera
  2. Det är ju ganska typiskt det där! Är det inte lite samma sak med Selma Lagerlöf, som oftast visas som den rundnätta "tjugan-tanten"?

    Jordahls roman vill jag för övrigt verkligen läsa.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!