fredag 14 augusti 2009

Maxad konst

Idag cyklade maken och jag iväg på en improviserad skattjakt efter ny konst i stadsdelen Öster i Gävle. Öster har genomgått en metamorfos de senaste åren - denna till det yttre skamfilade stadsdel med eftersatt underhåll och dåligt rykte har rustats upp och försetts med stora takvåningar. Förnyelsen har även inneburit att man arbetat med boendeinflytande på initiativ av bostadsbolaget Gavlegårdarna - ett exempel på det är hur man tagit fram utsmyckningen i stadsdelen. De boende har röstat fram konstnären, som blev Rolfcarlwerner, och de är själva motiv för konstverken som nu börjat pryda stadsdelen och också mycket väl speglar den.

Här handlar det inte om några futtiga kluddeduttar - utan om helt maxad konst. Titta nu - för det här är häftigt!



Mer om konstnären och projektet här, i Gefle Dagblad.

9 kommentarer:

  1. Ser intressant ut! Man kan undra hur reaktionerna blir. Säkerligen både varma och kalla.

    SvaraRadera
  2. De kommentarer jag sett hittills har varit väldigt positiva vilket är ovanligt för Gävle där det mesta som handlar om konst och kultur väcker stor debatt. Bra med debatt men ibland blir det rätt tröttsamt, när konsten hela tiden vägas och mäts mot samhällets andra verksamheter.

    SvaraRadera
  3. Att inte min kära Gävleboende moder har berättat om detta. Jag personligen blir smått lyrisk när jag ser dina bilder här!

    SvaraRadera
  4. Hurra, vilket projekt! Så modigt och fantasifullt! Tack för bilderna. Jag hoppas att verken blir älskade av Gävleborna!

    SvaraRadera
  5. Åh.... jättefint!!! Djärvt och färgsprakande ! Det är nästan så att jag vill ta tåget upp till Gävle och titta själv!

    SvaraRadera
  6. Vilken grej! Man blir ju alldeles glad i hjärtat. Jag gillar särskilt de där matkassarna. :-)

    SvaraRadera
  7. Ja visst blir man lycklig av dessa härliga målningar!

    Stadsdelen är central, ligger nära tågstationen. Om någon gör ett stopp vid konstverken får ni inte glömma titta in till mig på biblioteket!

    SvaraRadera
  8. Wow, coolt!
    Ska definitivt kolla in IRL nästa gång jag är i Gävle (där svärföräldrarna bor). Och önska att man kunde göra samma sak här i Bredäng...

    SvaraRadera
  9. Ja passa på att gå en sväng på området, Bokstavlarna!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!