onsdag 5 augusti 2009

11 rue Simon-Crubbellier

på den adressen kommer jag att vistas den närmaste tiden - det är där Georges Perecs roman Livet en bruksanvisning utspelar sig. Boken är ett exempel på en sådan där outläst sak som Lyran frågar efter i veckans tematrio. Ambitionen är att den inte längre ska vara det - outläst. Fast det är med viss bävan jag inleder läsningen på nytt.

Ett par andra sådana där oavslutade böcker är Dostojevskijs Bröderna Karamazov och första delen av Mircea Cărtărescu självbiografiskt präglade trilogi. Det dumma är att alla tre är romaner jag verkligen verkligen vill läsa. Men av någon anledning har de kommit in vid fel tidpunkt.

Om det verkar avslaget här ett tag beror det på att jag är fast på nr 11 i Perecs universum. Jag hoppas att jag gör det - fastnar.

4 kommentarer:

  1. Precis den boken av Perec har jag också... outläst..... samma sak gäller för Mircea Cartarescu (jag hittar inte accenterna) (morr!)(lånande på biblioteket men hann inte igenom). För att komma igång med läsningen måste jag nog inhandla den- har en känsla av att det inte kommer att gå så fort.... Jag ser fram emot att läsa dina tankar om nr 11 rue Simon Crubbellier.

    SvaraRadera
  2. Se där - samma oulästa... Redan tidigt i läsningen av Perec inser jag att det här är en bók jag kommer att bläddra fram och tillbaka i ett otal gånger. Undrar om mitt minne verkligen räcker till för att greppa pusslet?

    SvaraRadera
  3. Den har jag faktiskt läst! Ja, den var litet tung i vissa partier, men jag lovar att det varierar så mycket genom hela boken att man inte får låta sig avskräckas. Har ni kommit till den roliga beskrivningen av ett rum efter en ganska vild fest? Lycka till med slutförandet av läsningen!

    SvaraRadera
  4. Men - lämna 11 Rue Simon Crubbellier - några lyckliga timmar
    24 augusti kl 16 till 18.
    Kom, kom, kom då till Kulturhuset i Stockholm!
    Läs mitt inlägg om detta under Hermias rubrik "Hon älskade"

    Helena Henschen blir den första pristagaren av
    The European Union Prize for Literature.
    VI SES OCH HURRAR!

    lena kjersén edman

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!