fredag 21 augusti 2009

En mening

Igår lyssnade jag med ett halvt öra på Snittet som sänds i P1. Det handlade om det svenska deckarvidundret som nu säljs i världen. Det pratades bl a med litterära agenter som berättar om vad som säljer och är gångbart även utomlands - det ska vara exotiska, men inte för exotiska texter. De ska ha något lite annorlunda.

En mening som sägs, som beskriver dagens situation för litteratur som säljer, hakar jag upp mig på (det är reportern som säger den, som ett slags summering, så uppfattar mitt halva öra det):

"Att vara originell handlar alltså mycket om att ligga rätt i tiden."

För mig låter det väldigt bakvänt. Det stör min bild av vad originalitet är. Men kanske har jag missuppfattat något.

8 kommentarer:

  1. Jag håller fullständigt med. Inte kan väl originalitet handla om att "ligga rätt i tiden"- snarare tvärtom skulle man väl vilja tycka.

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid! Då är jag inte helt vilse i tankarna...

    SvaraRadera
  3. Kanske menar de att det handlar om att vara precis LAGOM originell? (Låter ju både tråkigt och som en självmotsägelse, men...) Att blir man FÖR orginell så blir det svårt att nå fram, men att man ändå ska ha det där lilla originella, lagom exotiska?

    SvaraRadera
  4. Spectatia jo, förmodligen är det vad som avses... Förhoppningsvis bryts fortfarande ny mark och skapas litteratur, även sådan som inte ligger rätt i tiden just nu.

    SvaraRadera
  5. Håller med. Och det tror jag det gör, men frågan är väl bara hur bra det säljer, för det verkar vara det enda viktiga i många sammanhang, tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Mm.. och så det där manifestet i bl a DN. En del av mig blir lugnad av att författare tar skrivandet på allvar. Samtidigt känns det lite fånigt och inte helt nytt.

    SvaraRadera
  7. Komplicerad fråga...

    På de estetiska gymnasieprogrammen går ju en massa vilsa ungdomar som alla är klädda i svart, ser likadana ut och upplever sig som hemskt originella!

    Vårt samhälle betonar individualitet till den grad att alla blivit "individuella" kopior av varandra.

    När det gäller deckargenren i Sverige just nu är "originalitet" kanske snarare frågan om att skriva bra, med tanke på allt skräp som skrivs. Inte konstigt då - att det "originella" säljer bäst.

    Nå, jag vet inte...

    Jag uppskattar i alla fall din blogg mycket!

    Jag har lagt till bloggen i min länklista över bokbloggar.

    Om du vill får du jättegärna länka till mig!

    På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.

    Mvh.
    Torbjörn (Litteraturpalatset)

    http://www.litt.se

    SvaraRadera
  8. Fnissar igenkännande åt de "originella" gymnasieungd...Tack för din kommentar. Det är lätt haka upp sig på uttryck, undra "men vad menar de egentligen" att ta del av andras tolkningar underlättar.

    Roligt att du hittat hit! Länkar dig!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!