lördag 22 augusti 2009

Den utstötte - The Outcast

Jag har åkt forsränning genom Sadie Jones debutroman Den utstötte. Den här historien om Lewis som blir ensamt vittne till hur hans mor drunknar är romanens huvudperson. Det går snett för Lewis som drar sig in i sitt barn. Han blir våldsam, skadar andra och sig själv men det är romanens vuxna som är de verkliga skurkarna. De som vänder pojken ryggen och inte tar sitt ansvar istället för att ta honom i famn. Lewis är på samma gång introvert och våldsamt och frustrerat utåtagerande. Samtidigt är det en mjuk och fin person som skildras, en av få i romanen med empatisk förmåga. Sadie Jones lyckas väl gestalta den här trasiga, sårade och sorgsna pojken som växer upp till en ung man.

Historien sträcker sig under några år på 50-talet då mycket händer - och där Lewis fungerar som katalysator. Perspektiven skiftar och även andra människor i den lilla byn någon timme från London skildras. Jag tänker en del på Richard Yates Revolutionary Road när jag läser ty här finns samma förljugenhet, samma känslor av skam. Sadie Jones roman fångar mig med sin starka och trovärdigt berättade historia. Lite überdramatisk ibland kanske - stackars den utstötte.

En sak jag funderar på är citatet på romanens omslag "En gripande kärlekshistoria med en oväntad vändning". Dels tänker jag på att jag inte ser det som en berättelse om kärlek i första hand och dels tänker jag - vilken vändning? Det finns flera vändningar i romanen som alla spelar in i det som sker. Flera dramatiska ögonblick, men just vilken är det som avses här?

En bra sträckläsningsbok är det hur som helst, även om jag inte formulerar mig som väl om den.

Kanske tre timmar har gått sedan jag avslutade läsningen och det känns som om jag avverkat ännu en bok sedan dess. Men det har jag inte däremot har jag sett film - Woody Allens Annie Hall. Jag har sett den förut men då liksom nu häpnar jag - oj vad bra den är! Den känns ny och fräsch fastän inspelad 1977. Snygg dialog och snyggt designad. Kläder designade av Ralph Lauren snappar jag upp i eftertexten.
Smarta dialoger - en litterär film!

7 kommentarer:

  1. Eg stussa også på dette sitatet på omslaget. Det utviklar seg jo eit slags forhald mellom Lewis og (kva var det ho heitte?) nabojenta, men den "dramatiske vendinga" klarte ikkje eg heller å finne.

    SvaraRadera
  2. Du inspirerte meg forresten til å skrive eit lite innlegg om baksidetekstar, sjølv. Takk for det.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst om Den utstötte förut och tyckt att den låter intressant. Bra att du också tycker det! Och vilken tur att jag blivit varnad för den missvisande baksidestexten.

    SvaraRadera
  4. Det där citatet missade jag helt nr jag läste boken. Jag har en bakvänd vana att alltid ta bort omslagen innan jag läser, kanske det inte är så dumt, ändå.

    SvaraRadera
  5. Klart jag inte kunde håla mig borta från Annie Hall heller... den är så bra så det känns i magtrakten.:-)

    SvaraRadera
  6. Den utstötte står med på min höstläslista, kul att höra vad du tyckte. Jag har också en djupt inrotad vana att alltid ta bort omslagen från inbundna böcker medan jag läser dem, sedan åker de på igen när boken är utläst. Jag läser ytterst sällan baksidestexter- när jag väl bestämt mig för en titel känns det ofta som att texten där stjälper mer än hjälper.Och javisst är Annie Hall helt underbar!

    SvaraRadera
  7. Det här med omslaget - citatet stod redan på framsidan. Mycket svårt att undvika.. Fast det var först efter att jag läst boken som jag reagerade på vad där stod.

    Ja, vissa baksidestexter har verkligen en förmåga att stjälpa läsupplevelsen. Ibland kan man undra om baksidesskrivaren verkligen läst boken...

    Och visst - Anne Hall är skön!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!