måndag 4 mars 2013

Vårsalong - Acke Jansons bokkonst

Jag tycker mycket om omslaget på boken jag läser nu, Bära mistel av Sara Lidman.
1960
Illustratör är Acke Janson (1922-2006) som förutom som tecknare också var verksam som skulptör och grafiker. Han har satt bild till flera litterära verk, och en upplaga av Jan Fridegårds Jan Hård innehåller hans trägravyrer. Janson var en av grundarna till Grupp54, en konstnärsgrupp i Göteborg med ambitionen att "verka som en motkraft i konstklimatet i Göteborg, som man upplevde som instängt och konservativt". Än idag finns ett, kanske just nu vilande, galleri sprunget ur gruppen.

Ju mer jag ser av honom desto mer förtjust blir jag hans 40-50-talskonst och bokomslag, i det kantiga, lite skeva, men ändå varma uttrycket.

Ett svep genom Acke Jansons bildvärld:

1960 vackert omslag, stark bok

Bläsand

1965

1957 (min favorit, vill både ha och läsa)

1951, olja på duk. Utauktionerad hos Bukowskis 2010 för 750 kr.


Med reservation för nätets opålitighet vad gäller upphov mm.

3 kommentarer:

  1. helt underbara illustrationer, Hermia!
    Regnspiran och Natt i marknadstältet otroligt vackra omslag

    SvaraRadera
  2. Omslaget till Regnspiran är ju bara så utsökt vackert. Bara det gör att man vill äga boken.... Bläsanden fångar också betraktaren- direkt.

    SvaraRadera
  3. Visst är de vackra! Ja, både Regnspiran och Natt i marknadstältet ska jag hålla utkik efter på antikvariat mm - både för yta och innehålls skull...

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!