söndag 10 mars 2013

En liten rysk roman

"Ofta kunde jag i flera timmar i sträck inte slita mig ifrån henne, jag inpräntade varje handrörelse hon gjorde, varje åtbörd, lyssnade till varje vibration av hennes klara, silverklingande, men aningen dämpade stämma och - märkligt nog! - alla deras iakttagelser väckte hos mig, förutom det försynta och behagliga intrycket, ett slags svårbegriplig nyfikenhet. Det var som om jag försökte gå till botten med en hemlighet..."

Veckans ryska tema avslutas med en liten roman, En liten hjälte, av en stor författare - Fjodor Dostojevskij. Berättaren är en 11-årig pojke som befinner sig på en stor flott egendom där fest och glamour avlöser varandra utan ände. Pojkens hjärta sätts i brand av den vuxna madame M. 

Berättelsen skrevs under en tid då författaren vistades i fängelse, fråntagen sin åsiktsfrihet. På få sidor mejslas överklasslivet ut och de olika känslospänningarna fram. Romanen är i sig ett litet konstverk men tyvärr framgår det inte varifrån omslagsmotivet är hämtat. 

2 kommentarer:

  1. Den här såg intressant ut, länge sen jag läste D, Brott och Straff 2000 tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är är fint med D, att han behärskar så bra både det långa och det korta formatet. De korta romanerna (den här ca 55 s) har ju en helt annan stringens än de långa, men ändå har ett rikt innehåll.

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!