söndag 31 mars 2013

Kulturtoppen! mars


Sedan i somras har jag lånat och modifierat en idé från Arbetarbladet som varje fredag summerar fem kulturella topphändelser. Jag gör samma sak, fast månadsvis och utifrån egna upplevelser. Jag är enväldig, men inte opåverkbar jury.

Kulturtoppen - mars 2013

1. (Ny) Romanpriset i P1. Jurydiskussionerna förgyllde promenaderna hem från jobbet och mina läsupplevelser stöttes, blöttes och delades med de diskussionsglada och frisinnade människorna i etern. Ja, det var verkligen mello för en bokmal.
2. (Ny) Dokumentärer. Searching for Sugar Man och Woody Allen:A Documentary är olika men var och en bra på sitt sätt. Det finns många sätt att berätta ett liv på.
3. (Ny) Påskens konstrundor. I dagarna två åkte jag först runt i Tierp med omnejd och sedan i Gästrikland och såg en blandning av material, metoder och miljöer. Heder åt de som öppnar upp och bjuder in.

4. (Ny) Anna Karenina. Av en stor roman blev det en stor filmisk teater.
5. (Ny)  Saknade. Merethe Lindströms några år gamla roman nu i svensk skrud var en nästan lika fin och stark upplevelse som Dager i stillhetens historie.


Tidigare Kulturtoppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!