torsdag 14 mars 2013

Mello för en bokmal

Under veckan har jag följt de spännande jurydiskussionerna om vem som ska tilldelas Sveriges radios romanpris 2013. Romanerna har diskuterats var och en för sig, en roman åt gången. Samtidigt har jag som lyssnare blivit alltmer bekant med de sex jurymedlemarna som på olika sätt engagerar mig genom sina delade meningar, kommentarer och insikter.
Mitt lyssnande har fått mig att lite omvärdera Jonas Bruns Skuggland som kanske har en kraft jag inte fullt ut lade märke till? Och vad är det egentligen jurymedlemen Torbjörn har för idé som kan vända upp och ned på hela läsningen? Hoppas romanen går till final så hans tankar kan utvecklas.

Annars har jag varit ganska samstämmig med juryn även om jag blir lite irriterad på en del kommentarer tänker att "nej, så var det ju inte" eller "så såg inte jag det". Juryn ger och jag tar emot där jag promenerar eller åker buss med deras röster i öronen.

Idag ska man enas om vilka tre romaner som går till final. Vinnaren avslöjas på fredag på Varbergs bibliotek. Tyvärr kommer jag nog inte lyckas locka väninnnan jag ska träffa i Stockholm imorgon till att hänga vid radion under kvällen, jag hoppas istället på en snabb rapportering i Romanprisets Facebook-flöde!

Som grädde på moset har jag glatt följt och lite grann deltagit i eftersnacket hos jurymedlemmen tillika bokbloggaren Marcus Stenberg/Marcusbiblioteket. Han påpekar också för mig en annan dimension av detta med "Mello". Björn Kjellman är ju en av de som läser romantexter för lyssnarna! Kjellman som förutom att vara en fantastisk skådespelare också är schlagerfantast.

De nominerade är:

Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson
En storm från paradiset av Johannes Anyuru
Ön av Lotta Lundberg
Förrädare av Ola Larsmo
Skuggland av Jonas Brun
Bret Easton Ellis och de andra hundarna av Lina Wolff

(Länkarna går till vad jag själv tyckt om romanerna.)

Marcus uppmanar mig att tippa vem jag tror ska ta hem det hela, och det är om inte lika svårt som det uppdrag de sex i studion har framför sig så näst intill. Jag tror de tre finalisterna blir Johannes Anyuru, Jonas Brun och Lotta Lundberg. Jag tror sedan att striden blir het i studion men att Jonas Brun, lite överraskande segrar över de andra. Den som stannar vid radion får höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!