torsdag 18 december 2008

Bara därför att

jag är väldigt förtjust i henne samlar jag några tankar och länkar. Miranda July har de senaste dagarna funnits i mitt huvud som en inspirerande fe. Precis som Agnès Jaoui är detta en kvinna som verkar behärska alla konster. Som performance artist, manusskrivare, regissör, skådespelare och författare.

Julys film Me and you and everyone we know var omöjlig att inte tycka väldigt mycket om. Den lekfullhet som visas upp där hoppas jag för alltid kommer att vara en strävan för mig att ha nära. En scen älskar jag - det är när July låter sina skor agera, leka lite, besjälas. July gör konst av leken och för en som inte slutat leka känns det oerhört befriande och tillåtande. Men filmen är förstås så oändligt mycket mer.... Det handlar om människor som söker sig till varandra och som vill nå ut. De tänker kanske lite annorlunda än du och jag men känns igen i varje gest och ton.

Hennes novellsamling, Ingen hör hemma här mer än du, har jag ännu oläst. Jag har läst hemsidan i stället. Skriven direkt på Julys kylskåp, fotad med en text i taget. Sedan text på spisen, eftersom det visade sig att kylen inte var så lämplig som whiteboard (texten går knappt att få bort). July marknadsför sin bok på ett helt lysande sätt. Jag blir alldeles kär i idén. Hon färgmatchar bokomslag och kläder som ingen annan. Ändå har jag hört något riktigt knasigt, fast det har inget med July att göra utan det berättades av en kollega - tydligen finns det personer på mitt jobb som matchar kaffemuggen med dagens outfit. Om boken är det minsta som hemsidan eller filmen är jag mer än lycklig. Precis som jag blir av färgmatchande medarbetare.

Och jag sätter på riktigt mitt te i halsen när jag ser att Bokhora intervjuat allkonstnären. Hur har jag kunnat missat det? Fast nu har jag det fint bevarat. Även Bookslut... har intervjuat July, det återstår att läsa. Sparas här.

I vår drar vi igång ett nytt projekt på mitt bibliotek, inspirerat av vad Signe gör i Nynäshamn. Vi är några stycken som kommer att läsa en varsin novell för bibliotekets besökare, under några tillfällen. Och det är kanske därför jag gått runt och tänkt på July. För att jag tror hennes noveller skulle ligga precis rätt i min mun. Så nu återstår att läsa.

A good book is one that makes you want to do more, try more,
feel more
. July hos Bokhora.

För en morgontrött kvinna är det redan läggdags. Men youtube hindrar mig.

Intervju:

Boken!




Kortfilm eller How to Make a Button:
Till sängs går jag med ett leende på läpparna, inspirerad och trygg.

With love.

4 kommentarer:

  1. Berätta vilken vårdag det blir då Hermia ska läsa en älsklingsnovell.Gävle är ju inte en fjärran belägen kulturstad. Vilket fint intitiativ av dig och dina kollegor. Och av "Signe" i Nynäshamn.
    Två maffigt bra novellsamlingar är "En kvarglömd petunia" av norska Björg Vik och "Med stövlarna på" av Klas Östergren.
    Om någon av er är modig så finns det en fantastisk novell i "Lättbok" av Gun-Britt Sundström. Den heter KÄRLEKSFÖRKLARING.
    Novellen är ett ylande från en olyckligt kär och galen människa. Den är oerhört användbar. (Kopierad på rosa papper har den skickats runt i min bekantskapskrets till den som har drabbats av olycklig kärlek ...)
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  2. Kärleksförklaring låter bekant, inga ord i den om jag minns rätt. Den får nog vänta tills vi blivit mer varm i kläderna...fast vem vet? Yla ikapp med marskatterna kanske någon av oss vill göra. Tipsen om de andra böckerna tackar jag för. 5 feb kl.14-15 inleder jag, "Boktimmen" har vi valt att kalla programmen som avslutas med tips om böcker inför sommaren. Välkommen om du har vägarna förbi!

    SvaraRadera
  3. Jodå, det är många ord i "Kärleksförklaring".
    Så här skriver Gun-Britt Sundström om den novellen:
    "Publicerades i BLM 5/74. Läsare hörde av sig och sa att precis, just så är det. Därmed bekräftades vad jag länge misstänkt: ju mer hämningslöst privat man är, desto fler är det som tycker att det är dem man skriver om.När man sitter på en sten och ylar, det är då folk förklarar att man tolkar deras känslor."
    LKE

    SvaraRadera
  4. Jag måste leta rätt på Kärlekförklaring, mitt bibliotek visade sig sakna Lättbok. Kom att tänka på en novell av Göran Tunström där det som fastnat hos mig handlar om en kvinna som "väljer" en man för att boken han läser väcker hennes intresse. När de väl börjat sitt liv tillsammans (fått ett barn med änglavingar?) visar det sig att boken han läst inte alls varit hans egen, att den inte ens tilltalat honom... Bokens makt fast på ett annat sätt än hos den engelska drottningen... Novellen ska jag ta att läsa om.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!