tisdag 15 november 2011

Vi romanhjältar har inga rättigheter!

Jag fnissar så det går vågor i badkaret när jag läser de första 30 sidorna i Einar Már Gudmundssons Beatlesmanifestet. Tiden är 60-tal, platsen är Reykjavik, Beatles dyrkas och Jóhann är den store skämtaren.
[J]ag passar på att presentera mig redan här i början, för jag har tidigare figurerat i berättelser av denna boks författare.
Trots det gör han inget annat än skriver vad jag säger men får hela äran och kammar in honoraret som ograverat borde tillfallit mig.
Det är hårda bud men detta går inte att göra något åt.
Vi romanhjältar har inga rättigheter. Vi hittar på en massa idiotiska grejer och så får författarna tillfälle att uttala sig i tidningarna och säga ännu mer idiotiska saker. Vi skulle kanske ta och lämna in en stämningsansökan som alla andra i samhället.
Då kunde man kanske få läsa följande rubrik i tidningarna: Femton romanhjältar stämmer författare. Och så skulle det hållas kongresser och förhandlingar och avtal skulle manglas fram.

Jag blir faktiskt riktigt tjusad. Kanske stämmer det att Jóhann förekommit i fler av författarens romaner? Det var länge sedan jag läste någon. Jag tänker på en annan Beatles-titulerad roman istället.

5 kommentarer:

  1. Vågor i badkaret! Underbart! har minsann inte läst Beatles ännu, ska värma upp med Knausgård på norska nu så kansk kan Saabye Christensen komma näst...

    SvaraRadera
  2. Han är väldigt bra, jag läser honom på isländska till och med :)

    SvaraRadera
  3. Vilken festlig tanke - inga rättigheter som romanhjälte. En långsökt parallell - om jag minns rätt skrev Stephen King en novell för några år sedan som handlade om just en romanhjälte som var missnöjd med sin status. Om jag kommer ihåg rätt slutade det med att han tog över författarens roll. Eller var det tvärtom - var det författaren som var avundsjuk på sin hjälte som levde ett roligare liv...? Hm...

    http://www.facebook.com/pages/Thomas-Erikson/213602578663823

    SvaraRadera
  4. Anna- Båda Beatlesböckerna är väl läsvärda!

    Metta - Fint kunna läsa på originalspråk! Kan du rekommendera någon mer av honom (i översättning..:))?

    Thomas E - Kings novell låter intressant - oavsett utifrån vilket perspektiv den är skriven... Tack för tips! Måste vara rätt jobbigt blir avundsjuk på sin romanfigur, undrar om författare också blir inspirerade av personerna de skriver om?

    SvaraRadera
  5. Nu har jag hittat ett par andra böcker med Jóhann som huvudperson; Riddarna av runda trappan, och tror jag, Vingslag i takrännan. Blir spännande läsa dem senare!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!