lördag 26 november 2011

Arrivederci Roma!

Så är 7 dagar i Rom avslutade. Med oss hem har vi, förutom goda minnen, smaker, konstböcker (som maken inhandlar med nästan besatthet) och varsin förkylning av det bombastiska slaget.
(Hm, vänd på huvud eller skärm så blir det rätt...)
Stort tack för kommentarer och för läsning här de senaste dagarna - och för att du "rest" med oss. Eftersom jag ser mig som en rätt medioker fotograf är jag extra glad över att bilderna uppskattats... Jag gillar också tanken på möjligheten att ha stött i en annan bokbloggar i folkvimlet, sedan det visat sig att Mind the Book/Camilla var där samtidigt.

Till morgonteet i morse bläddrade jag i den hemmaglömda Floden som delar staden (som jag skrivit om tidigare), det grämer mig att den just glömdes kvar för den hade varit en perfekt initierad guide. Läser om igen att Nanni Moretti, filmaren, har en egen biograf i Trastevere (den där de visat Heimat 2). Moretti. Ja, men det är ju han som gjort filmen som går nu - Vi har en påve! - som Kulturdelen/Jenny B skrev om häromdagen! Tänk om jag vetat det, då. Rom är en evig stad på flera sätt. Aldrig blir man klar med den, så mycket finns där att upptäcka.

Nu ska här pyntas för advent, väskorna packas upp och Rött och svart läsas ut (lite trögt går det allt, kanske jag borde göra som du, Maggie, och se filmen?). Nu måste jag växla om och försöka finna ut mesta möjliga av mitt Gävle. Finns det någon Gävlebo där ute som kan tipsa om något trevligt, något jag ännu inte upptäckt?

2 kommentarer:

  1. Vilka bra souvenirer! De kommer ju att förgylla vardagen länge till. Men det är också riktigt smart att börja leta upp kul saker att göra hemmavid, så att det inte känns grått och tråkigt att komma tillbaka. Ett tips för att återuppliva Rom-minnen och få sig ett skratt: Nanni Morettis gamla film Kära dagbok!

    Välkomna hem!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!