söndag 1 mars 2009

Poetiska möten

På lördag kommer jag att jobba extra på mitt bibliotek. Just den här gången ser jag mycket fram emot det - vi ska nämligen ha poesidag med eminenta gäster.

Jag har med glädje varit med och planerat lördagens aktiviteter men jag ser mig inte som någon läsare av poesi. Poesi har jag förstås både läst och skrivit i tonåren och lite därefter. Och visst händer det att jag bläddrar i något av Eeva Kilpi, Edith Södergran, Gunnar Ekelöf etc men läser poesi? Nja, det gör jag inte. Novellen hittade under hösten in i min läsning, kanske är det nu lyrikens tur att komma tillbaka?

Katarina Frostenson avslutar poesidagen som också bland annat kommer att handla om den iranske poeten Ahmad Shamloo belönad med Stig Dagermanpriset. Frostenson känns lite för svår för min läsning vilket kan vara helt fel. Jag hoppas nu på att av henne själv få ingångar till dikterna. Det är oftast intressant att höra författare berätta om sitt skrivande. Att ta del av tankarna och avsikterna bakom.

En diktsamling jag ska hämta på biblioteket imorgon är Helga Krooks Grönska träd och träd som ser som jag blev nyfiken på när den recenserades i P1, mest för den där citerade meningen Du har misslyckats med din trädgård, för dig finns parker.

I poesi söker jag nog fortfarande, på tonåringsvis, igenkänning. Jag vet inte om Krooks diktrad ska tolkas med humor, men jag läser den så. Huruvida det stämmer in på mig eller inte får sommaren visa. Nu ligger vår lilla täppa under ett tjockt snötäcke. Våren är långt från Gävle.

I Eeva Kilpis Min kärleks höga visa finns en hundörad, badkarsläst dikt

Skogen långt borta
himlaranden långt i fjärran
frostiga åkrar milsvitt emellan.
Min ensamhet nära,
tätt intill,
bredvid mig under täcket.

Det enda jag lyckats läsa i badkaret är just poesi. Små korta texter att fundera och filosofera över. Men jag skulle vilja hitta poesin bortom igenkänning - lära mig det poetiska språket. På litteraturvetenskapen läste vi poesi, förstås. Det sättet att läsa på, att tillsammans gå in i texter, gjorde att jag hittade öppningar in i dikter. Öppningar som jag har svårt att finna på egen hand. Jag tror jag ska läsa mer poesi helt enkelt. Omfamna fler sorters texter i läsarlivet.

5 kommentarer:

  1. On jag skulle bli bibliotekarie igen (och fick vara med och bestämma) så skulle vi på "mitt" bibliotek avsluta varje kväll med att någon i personalen läste en kort dikt i mikrofonen. En ny dikt varje vecka - och den skulle också finnas att läsa, t ex i bibliotekets skyltfönster.
    Vad tycker du om den idén, Hermia?
    undrar
    Lena Kjersén Edman som just kommit hem från stadsteatern.
    Jag såg en pjäs, som också du har sett och njutit av: "Påsk".
    Inte poesi - men vilken ordkonst! Nu ska jag ta fram pjäsen ur bokhyllan och läsa den.
    S-a-k-t-a.
    Jag såg i förrgår premiären på den festliga men vildsint bullriga pop/rock-pjäsen "De tre musketörerna". Det var så skönt att nu få vila sinnet efter den upplevelsen(publiken skrek av fröjd!)
    med nåde-budskapet och den laddade stillsamheten i "Påsk".

    En intressant diskussion om vad som är POESI finns förresten i första kapitlet av Henrik Langelands nya roman "Manuskriptet".

    LYCKA TILL med poesi på Gävle biblioteket! Eja, vore jag där!

    SvaraRadera
  2. Avsluta dagen med att en ur personalen läser en dikt..... nja, lite svårt att genomföra skulle jag nog vilja säga. Det förutsätter nämligen att ingen låntagare behöver hjälp just då, att ingen behöver få en fråga besvarad i sista minuten.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker mig att det sker på de bibliotek där man i en högtalare brukar säga "Biblioteket stänger om fem minuter".
    NU:
    "Biblioteket stänger on fem minuter. Som vanligt avslutar vi med några diktrader. I kväll är det Den luttrade bibliotekarien som läser Envoi av Gunnar Ekelöf."
    Lena Kjersén Edman

    SvaraRadera
  4. Att tillsammans läsa poesi är det ultimata. Vi har Frostensonmöte imorgon, som en liten uppvärmning inför lördagen, så vi får se om om vi får bukt med henne. All poesi som jag har närmat mig cirkelvägen har visat sig vara intressant och givande, även om jag inte har tyckt att den varit bra.

    Annars kan jag rekommendera Thomas Tidholms poesi. Min absoluta favorit, alla kategorier. Läs Friluftsliv i Strandområden eller Oroliga Historier. Dom har allt.

    SvaraRadera
  5. Lena, din idé är i min smak. Realisten i mig tar dock över för jag tror inte det skulle fungera på mitt bibliotek. Ett mindre bibliotek, absolut, men inte på det stora med så många olika människor i arbete. Tyvärr har vi heller ingen mikrofon där vi påtalar stängningstiden... Påsk - det var en fin upplevelse! Och Langeland ska jag lägga på minnet. Hoppas Littfesten var trevlig!

    Den luttrade... så vi ska inte börja avsluta dagen med dikter då? ;-)

    Henrik, tack bäste tipsare! Låter trevligt med Frostensonmöte... Jag värmer upp med lite andra texter samt lyfter skrot så jag orkar bära fram alla stolarna för vi räknar med anstormning ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!