tisdag 10 mars 2009

Nej, jag har inte läst alla böcker.

Fast jag får frågan ibland, från både yngre och äldre biblioteksbesökare. Men nej, jag har inte läst alla som finns i biblioteket. Jag har inte fördjupat mig riktigt i frågeställarens tankegång, men den är nog sällan helt klartänkt och kanske inte alltid helt allvarligt ställd. De har i alla fall säkert inte räknat efter hur den här läsningen är tänkt att gå till. Det har däremot Robert Musil låtit en romanfigur göra, vilket inläggsvilande men kommentarsaktiva Spectatia tipsar om:

Ja, enligt general Stumm i Musils bok tar det ungefär tio tusen år att läsa sig igenom ett bibliotek på tre och en halv miljon böcker om man läser en bok per dag. Kapitlet där denna uträkning förekommer är nummer hundra i bokens del två och har den korta och kärnfulla titeln "General Stumm invades the state library and learns about the world of books, the librarians guarding it, and intellectual order". Kapitlet i sin helhet finns för den hugade att läsa i en analytisk och jämförande text här.

Min fetstil. Nu har mitt bibliotek förstås inte så många böcker, om det nu var någon som trodde det. Summan av Gävles biblioteks samlade innehåll är snarare 236494. Vilket i det här sammanhanget verkar vara en rätt så nätt samling. Vi är inte ens i närheten av t ex Library of Congress...

Today's Library of Congress is an unparalleled world resource. The collection of more than 130 million items includes more than 29 million cataloged books and other print materials in 460 languages; more than 58 million manuscripts; the largest rare book collection in North America; and the world's largest collection of legal materials, films, maps, sheet music and sound recordings.

Knasigt mycket böcker.
Och så kom internet.

2 kommentarer:

  1. *skratt* jag får faktiskt den där frågan JÄMT! Av både vuxna och barn. Men de tror också att det är det det går ut på att vara bibliotekarie, läsa böcker hela dagarna. Konstigt att de då aldrig hittar oss med näsan i en bok när de kommer instormande för att låna eller lämna böcker..:) och ännu konstigare är att inte ALLA vill bli bibliotekarie. Vilket slappt och härligt jobb!!

    SvaraRadera
  2. Så du menar att du inte läst alla böcker vi har på biblioteket? Att jag inte gjort är inte så konstigt eftersom jag läser så sakta... men jag brukar referera lite diffust till "En kollega till mig har läst den här boken och tyckte att den var bra", tur att vi är ganska många kollegor med olika smak.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!