fredag 29 augusti 2008

Live-bloggning

från mitt i arbetet. Inför höstens bokcirkel fräschar jag upp mina kunskaper från litteraturvetenskapen. Studerade det fina ämnet under åren 1994-95 samt - 97, så det är ett tag sedan. Hur som helst. Med mig till jobbet följde två av kursböckerna Att läsa epik av Bertil Romberg och Narrative Fiction av Shlomith Rimmon-Kenan - det har säkert kommit en del nytt inom området men dessa fungerar utmärkt. Böckerna försätter mig dessutom i en skön nostalgisk stämning och jag leker student för ett ögonblick. Kerstin Munck hette min huvudlärare på Högskolan i Falun under mitt första år som student. En fantastisk människa som jag har många goda minnen från. I studiesammanhang har jag aldrig känt mig så sedd som då.

----

Jag läser vidare i Att läsa epik och hittar en anteckning från mig själv, till mig själv. En rest av en tanke från en förvirrad student. Ett citat och en kommentar:

"Man lever inte för att jobba. Man lever för att njuta."
Om man får jobba med sitt intresse, njuter man då?

Så hur är det då drygt 10 år senare? Idag har jag en väldigt bra jobbdag. Så jo, just nu njuter jag av mitt arbete - som faktiskt nära tangerar mitt intresse.

2 kommentarer:

  1. Hej Hermia!
    Vännen Kerstin Munch (nybliven penisonär) skulle bli glad om hon fick veta detta fina omdöme som du skrev i bloggen! Vi har varit kollegor i Umeå och när Kerstin arbetade i Dalarna, så hälsade jag på hos hennes studenter (kanske hos dig?) och berättade om barnlitteratur.
    Lena K E

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ta med de varmaste hälsningar till Kerstin från en hängiven student som bl a skrev sin b-uppsats om Edith Södergran och deltog i en magisk teaterkväll.

    Tyvärr hade jag inte förmånen att få höra dig i Falun.

    Hälsningar/
    Hermia

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!