måndag 11 augusti 2008

Martina Bonnier

som är moderedaktör på Damernas värld berättar i Fashionista om sin passion - mode. Hon är en junkie som lever för mode och stil dygnets alla timmar. För Bonnier handlar det mindre om att flänga mellan olika stilar allt efter säsong än om att skapa sin egen mogna, personliga stil. På samma sätt handlar det mer om att hitta hållbart kvalitetsmode aän om att gå loss på dagsländor. Hon fäster stor vikt vid modets historia, det är viktigt att känna till den. Detta märks också i modereportagen i Damernas värld som ofta har kopplingar bakåt i tiden. Hon visar ett genuint intresse för hantverket bakom ett plagg, en väska etc. Mode är något mer än bara konsumtion.

Det jag får i Fashionista är tips om hur jag ska bygga upp min garderob och ta hand om mina kläder och smycken. Jag lär mig om väskor och skönhetsprodukter och om modets ikoner, stilbildare. Jag får också en inblick i en ganska hysterisk arbetsvardag för en moderedaktör. Det är fascinerande eftersom det är så levande skildrat, så kärleksfullt och bedårande. Ibland undrar jag dock om det Bonnier skriver är på riktigt eller om hon skruvar porträttet av sig själv. En episod beskriver hennes hudvård under en vecka - kära nå'n... jag förstår inte hälften av det hon beskriver.

Det irriterar mig inte det minsta att jag inte på något sätt tillhör Bonniers målgrupp. Det hon skriver om har jag inte ens råd att drömma om. Detta är en värld för mer extravaganta människor än jag. Men att få inblick i andra världar, där människor faktiskt köper väskor för 50 000 kr eller mer är intressant och underhållande. En sak har vi gemensamt - vi äger båda plagg ur Madonnas kollektion för H&M. Men till skillnad från Bonnier ser jag inte mitt reafynd som något att samla på utan använder det friskt.

Chic av Karina Ericsson Wärn är en mer jordnära bok på samma tema. Här ges än mer konkreta tips och råd i modedjungeln. Även den handlar mer om ha en stil än om att följa trender. Ebbas stil av Ebba von Sydow har en yngre målgrupp och ägnar större utrymme åt de trendsättande unga kvinnor som rör sig i kändisvärlden. I båda dessa finns mer av vardagslyx än i Bonniers Fashionista som är frosseri i lyx och rätt sydda sömmar.

"En aftonväska bör ingå i varje kvinnas garderob. Mystiken i en aftonväska ligger i hur enormt opraktisk den är." Martina Bonnier

2 kommentarer:

  1. Fashionista har jag faktiskt inte varit så sugen på även mom jag tycker det är jättekul med modeböcker mm. Kanske skulle bläddra lite i den ändå. Fattar inte att det finns folk som faktiskt har råd med att köpa väskor från Hèrmés. Chic harj ag däremot köpt in själv till skolbiblan. Tror den passar tonåringarna här och jag har lite svårt för Ebba von Sydow så den har än så länge undvikit beställningslistan..

    SvaraRadera
  2. Det är en främmande värld hon beskriver, Bonnier... Världsfrånvänt på ett sätt, fascinerande på ett annat. Chic låter som ett klokt val för skolbibl.

    Jag måste se till att min bibbla köper in fler filmklassiker - av de du tipsade om har vi bara "Riddarfalken.."

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!