onsdag 27 augusti 2008

I min ägo

finns ett urklipp av Agnes von Krusenstjernas dödsannons. Den låg i en bok av henne, Tonys läroår, som jag köpte på ett antikvariat i Falun för flera år sedan. 1940 då författaren avled bör utklippet ha placerats mellan sidorna.

Nu ligger det framför mig på skrivbordet efter att ha kopierats för Krusenstjerna-sällskapets räkning.

Det är rätt gripande:

Texten alltså:

Författarinnan
Agnes
von
Krusenstjerna

avled natten till den 10 mars på
Serafimerlasarettets Kirurgiska
klinik efter ett hårt, med hjälte-
mod buret lidande.

Hon sörjes bittert av mig och
de få som känt henne.

DAVID SPRENGEL

"Och jag gick vidare in i det tätnande mörkret."

8 kommentarer:

  1. Att Du har hennes dödsannons, att någon lagt in hennes dödsannons i hennes bok, David Sprengels ord - han sörjer henne bittert!

    Det är så fint att man nästan vill dö lite.

    SvaraRadera
  2. Det är rysfint på något sätt. En hälsning också från en läsare till en annan. I boken står namnet Ebba med datering julafton 1924. Detta gjorde sig inget vidare på bild.

    Tack för tipset att fota, Ivana. Jag är rätt novis på digitalkamera och att tänka i bilder. Under många år hade jag ingen kamera alls.

    SvaraRadera
  3. Att sörja någon bittert så sorgligt. Jag blev helt frälst och läste allt av Agnes von K. efter att jag läst Birgitta Svanbergs avhandling, Sanningen om kvinnorna -89.
    Agnes von K. en av mina favoriter!!!
    Signe

    SvaraRadera
  4. Så fantstiskt att få ett sådant "meddelande". Och så smärtsamt att läsa att han sörjer bittert...

    SvaraRadera
  5. Vackert och nattsvart, helt i min smak. Sorligt dock att bara David Sprengel står som sörjande... och att få tydligen kände henne.

    SvaraRadera
  6. Så otroligt vackert och sorgligt, ibland räcker det med några få ord för att det ska kännas i hjärtat.

    SvaraRadera
  7. Detta är så underbart med antikvariatiska böcker - även om fynden sällan är lika stora så bär de ofta spår av en tidigare ägare, läsare, tänkare. Underbart!

    SvaraRadera
  8. Oh, jag kan ingenting annat än att falla in i den tjusiga kören... så fantastiskt. Alltihopa.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!