fredag 11 januari 2008

Författare snackar

Efter att ha varit uppe i ottan och sedan avslutat kvällen med en del rödvin har intrycken från Författardagen trubbats något. Årets dag bjöd hur som helst på en ett 20-tal författarmöten. Det var intressant att se hur de valt att lägga upp sina presentationer - 10 min hade de på sig vilket är oförskämt lite med tanke på hur mycket de har att berätta och hur mycket jag i publiken vill veta. Men det är marknadsföring - om jag bokar dem får jag veta mer...

Denise Rudberg var först ut och hon pratade uteslutande om sig själv, hennes böcker som borde vara det intressanta i sammanhanget nämndes bara till titel. De flesta av hennes kollegor var dock mer bokbundna. Till höjdpunkterna hörde Solja Krapu som på bästa poetryslam vis framförde sina texter. Catti Brandelius tolkning av Evert Taube dröjer sig också kvar. Likaså Peter Kihlgård som jag först uppfattade som en så'n där "jag vill vara djup författare och älskad av alla kvinnor"-typ men som visade sig vara rolig och med självdistans.

Några citat får spegla dagen:

Anna Ribbing
hennes son undrar apropå ords ibland dubbla betydelser: "Ska vi verkligen ha en gäst i degen?"

Peter Kihlgård
"Som författare kan man sitta i timmar med en mening som en sinnessjuk petimeter."

Bo R Holmberg
"Jag blev så hemskt trött när du läste sagor." Respons från liten pojke efter författarbesök

Guds Clown
"Jag är Martin Nurmi, jag är kristi brud och ska börja i er klass idag"

Christer Hermansson
"Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor?
Varför har så många bibliotekarier jeans eller kjol?
[...]
Är det för att bibliotekarier har så låga löner?"

Inga-Lina Lindqvist
"Jag började en gång som lyriker, det är därför jag är så allvarlig och kunnig om allting."

Gunnar Ardelius
"Jag ska försöka vara personlig utan att vara gränslös. Det är mitt stora projekt just nu."

Catti Brandelius / Evert Taube
"Jag orkar inte vara Taube anymore."

(Med reservation för felhörningar.)

Som alltid när jag reser handlar en stor del av upplevelsen om mat. Så även under besöket i huvudstaden. Lucnh intogs på Café 60 - fint inrett med stor och vacker kandelaber i fönstret. Tjusiga bakverk i gigantiska storlekar och så jättegod vegetarisk risotto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!