torsdag 17 januari 2008

Ack så dramatiskt

Fru Ståhlberg (öppnar dörren till vänster och ropar)
Elin, Elin, kom genast in! Sven får inte hälsa på dig förr än han tagit af sig sina kalla öfverplagg. Kom ihåg din hosta.
Elin (kommer motvilligt)
Åh, mamma lilla, inte är det farligt.
Fru Ståhlberg
Kära barn hur kan du tänka dig för så litet!
(Sven kommer in genom vänstra dörren)
Sven (till Elin)
God afton, min lilla älskling! Din stygga mamma ryckte dig ju från mig, innan jag fick kyssa dig riktigt. (omfamnar och kysser henne)
Agda (mumlar halfhögt)
Ja, kyss henne nu och håll på med det hela julen, om det smakar.

--------------------

Någon gång under senhösten besökte jag Folkteatern som bjöd in till Teaterkafé. Temat för kvällen var kvinnliga författare och i centrum stod Anne Charlotte Leffler (1849-1892), en av 1880-talets stora dramatiker.

Hennes skådespel Skådespelerskan skulle läsas och eftersom rollerna var många och både publik och skådespelare ganska nätta så fick vi besökare rycka in och läsa. Det gav något alldeles extra att på detta sätt ta till sig texten - den fick liv även genom vår amatörmässiga men inlevelsefulla läsning på samma sätt som vid mer vanlig högläsning.

Det är roligt att se att Stockholms Stadsteater har dessa kvinnliga författare som projekt under våren, att de lyfts fram ur malpåsarna och sätts upp igen. De har på sin hemsida också en del intressanta texter om projektet och om de författare som ska spelas. Som det anstår en modern kvinna har Leffler även en egen plats på MySpace. Den 26 april har Skådespelerskan premiär och jag hoppas verkligen att jag kommer iväg och ser den eller någon av de andra pjäserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!