måndag 21 januari 2008

Veckans Bokfemma - språket

Veckans bokfemma handlar om språket. Utmaningen är att nämna fem böcker med språket som ledord. Min lista innehåller böcker av författare som på olika sätt utmanar språket, tänjer gränserna och känner rytmen. Ibland samspelar ord med bild. Den första boken är översatt, resten svenska.

När kommer bussen? av Ryôji Arai
En fantastisk bilderbok där språket har en alldeles egen rytm. Trots att bilderna tar stor plats är språket minst lika viktigt. "Himlen är stor. Vinden rasslar. Ännu har bussen inte kommit". Poesi!

Hit och dit men ganska långt bort av Johan Althoff
Djuren som är på vandring i skogen testar ord och ords betydelser. Stora älgen tycker t ex att ordet "bakmaskin" är ett alldeles underbart ord.

Du! Hitta rytmen av Daniel Möller
"Måndag är värst. Det är då skiten står dig upp i halsen och du vaknar av att du inte kan andas." Bilderbok för unga vuxna med skön berättelse till.

Ett öga rött av Jonas Hassen Khemeri
Ett brott mot alla grammatiska regler leder till ett levande språk som inte liknar något annat.

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
På sin tid var Lagerlöf en nydanare av språket. Hennes berättelser och språket hon använder är helt enkelt fantastiska.

7 kommentarer:

  1. Åh, Ett öga rött har jag ju alldeles glömt bort! Den är ju ett underbart bevis på hur man kan vända och vrida på svenskan och komma till helt nya dimensioner! :)

    SvaraRadera
  2. Kadong kadong dong kadong.

    Kanon som högläsning säger sagokungen.

    Annars vi Gösta Berlings Saga som högläsning just nu.

    Inte riktigt lika kanon, säger sagokungen. Inte ens för vuxna barn. Men den kanske är bättre som tystläsning. men när jag tänker efter kom jag inte igenom den då heller.

    Skam den som ger sig.

    SvaraRadera
  3. Ja, bästa högläsningen var det!

    SvaraRadera
  4. Åh, ett öga rött ju! Tack för att du nämnde den för den hade jag ju helt glömt bort på min lista.

    SvaraRadera
  5. Spännande! Jag håller på med bokfemman jag med. Hur gick det med Bittert arv? Jag har avslutat den nu.

    SvaraRadera
  6. Åh, där påminde du mig om något!Den där Hit och dit-boken har jag varit nyfiken på, men inte hittat. Måste leta mera, den låter ju hur bra som helst!

    SvaraRadera
  7. Spectatia:
    Fästmannen och jag växelläste Hit och dit-boken högt för varandra. Den är perfekt för högläsning!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!