torsdag 6 juni 2013

Kulturtoppen! maj

I den märkliga månaden maj hamnade jag själv på min favoritlista, Kulturtoppen i Arbetarbladet. Till min stora glädje var vi två bibliotekarier på listan, jag lutar mig lugnt mot coola Jenny Lindh. Detta blev kulmen på en omtumlande vecka. Men nu har jag samlat tankarna - så här ser min alldeles egen Kulturtoppen, för månaden maj ut:


Kulturtoppen - maj 2013

1. (Ny) MAUS. Denna fantastiska och starka tecknade roman har inlett en seriefrossa som väckt känslor av förälskelse. Det är som att jag har knäckt läskoden en gång till och upptäckt en gammal bekant (den teckande serien) på ett nytt fördjupat sätt.
2. (Ny) Late at Tate. Tänk att kunna se konst sent på kvällen. I det här fallet utställningen med Roy Lichtensteins verk på Tate Modern i London.
 3. (Ny) Kristina Kappelin. Den Italien-insatta journalisten gästade Gävle och berättade kvickt och kunnigt om ett motsägelsefullt, men fantastiskt, land. Dessutom gjorde hon min stad lite mer chic, åtminstone för en kväll.
4. (Ny) Electric Cinema. Det är minsann inte alla biografer som låter publiken få sitta i länsstolar med fotpall, kashmirfilt och ett glas champagne på det lilla bordet mellan stolarna. Men här får man det, på Portobello Road i London. Härlig miljö som gjord för filmen jag såg, The Great Gatsby.
5. (Ny) Lundströms bokradio. Den är ju riktigt bra! Äntligen kom jag till insikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!