tisdag 25 juni 2013

En Épisk paus

En färdighet som jag var bättre på när jag var lite yngre och som jag bestämt ska öva upp igen är att sitta ensam på kafé - med en bok att läsa eller att skriva ned tankar i. I eftermiddag började jag träningen genom ett besök på stans, det vill säga Gävles, trevligaste kafé/bageri som heter Épi och ligger på Norra Kungsgatan 11.

Ett besök där är som att åka på minisemester, genast förflyttas jag till franskare breddgrader.


Här är det lätt att bli kvar en stund. Njuta av en café au lait i den vackra skapelsen av Gävlekeramikern Ulrika Olsson.
 Och kardemummabullen är mumma för både kropp och själ.

Men varför gör jag sådan ohämmad reklam? Jo, för att du, om du stannar till i Gävle inte ska missa detta smultronställe så klart! Och så hyser jag sådan stolthet för min stad och för de driftiga människor som verkar där.

10 kommentarer:

  1. Det är något som jag ska träna på också. Gillar det mycket och läser så gärna på café!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska vara bra att ha ngn att träna med har jag hört. Vi kan sporra (sparra?) varandra på distans! :)

      Radera
    2. Dags för en fika på mässan i år?

      Radera
    3. Jaaa men jag är nog bara på mässområdet under fredagen.. före kl. 16 är jag troligen hypernervös inför en viss prisceremoni, efter nog lite lugnare ;) Men i Göteborg är jag till ngn gång sen lördag.

      Radera
    4. Vi får bestämma en tid som passar dig helt enkelt. Jag är flexibel och har redan tagit semester alla mässdagarna. Bor nära så för mig är det enkelt att anpassa mig.

      Radera
    5. Fint! Vi hörs mer "privat" när det närmar sig :)

      Radera
  2. en vän skickade den här länken http://well.blogs.nytimes.com/2013/06/21/how-the-hum-of-a-coffee-shop-can-boost-creativity/?_r=0

    post scriptum. hurra för kardemummabullar!

    SvaraRadera
  3. och, VÄLDIGT tjusig rubrik på det här inlägget : )

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!