tisdag 25 juni 2013

Hett som stål

Enligt Nationalencyklopedien:

stål, legering med järn som huvudbeståndsdel och en kolhalt mindre än 2 %. Det vanligaste legeringsämnet i stål är kol. Kolet gör att stålet kan härdas till önskvärd hårdhet genom lämplig värmebehandling.

Men Stål är också en roman av Silvia Avallone, en roman som fått stor uppmärksamhet och mycket god kritik. Innan semestern kommer den också att ha en ganska stor plats i mitt läsarliv. Igår startade Radio Gävleborg, alltså P4, en bokcirkel kring denna italienska pärla. Deltar gör bland annat Feelgoodbibliotekarien, som kuskar med X-tåget till studion i Gävle, och så jag. Resultatet från den första sittningen finns att höra här. På måndag diskuterar vi mittendelen av boken. Stay tuned!

Om du själv vill diskutera den så gå med i bokcirkeln hos Bokcirklar.se. Där gästspelar förresten jag i min bibliotekarieroll, tillsammans med ovan nämnda Feelgoodbibliotekarie, som bloggare från och med nästa vecka.

Bilden lånad från Feelgoodbibl.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Jag har ju glömt bort att jag är medlem där.

    SvaraRadera
  2. Stål är verkligen en roman som det finns mycket att diskutera kring. jag tyckte mycket om hur den råa miljön beskrevs och kontrasten till de unga oförstörda (?) flickorna.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!