onsdag 14 september 2011

Som Torgny, inte Astrid

Emma skrev för några dagar sedan om äckelscenen i Torgny Lindgrens Hummelhonung, den som vi som läst boken minns utan problem... Peter Törnqvist kanske är en småländsk version av Lindgren? En kort bit in i Kioskvridning... finns en annan äckelscen, nog inte lika spridd som den lindgrenska. Än. Här är det huvudsvålar som rensas på - ja, vad egentligen? Dessutom; underfundigheten, skrönorna och dialekten.
För några år sedan, förresten, bevistade jag litteraturdagarna i Mariehamn. En av programpunkterna bestod av ett samtal mellan Kristina Lugn och Torgny Lindgren. Precis som de flesta av oss i publiken hade de åkt på den mycket gungiga färjan, där räkmackorna verkligen åkte kana över borden (så minns jag det), vilken fick en del att må mindre bra. Författarduon pratade apropå det om ordets makt - att bara det att prata om gungandet, ljuden från toaletten, fick den egna magen att börja vända sig. Ungefär så. Samtalet i övrigt minns jag inte så mycket av. Mer än att det var helt fantastiskt. Det måste det ju ha varit.

Just idag blir det mer associerat än läst, visst.

1 kommentar:

  1. Aargh, mera ackelscener!

    Det laskiga ar att jag jag blir nyfiken pa boken, mycket nyfiken. For aven om det var en vidrig kansla Lindgren framkallade (mycket pockande krakkanslor) sa var det anda intressant att bli...sa berord? Later kanske konstigt, men det var lange sedan jag blev sa omskakad av en bok.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!