tisdag 27 september 2011

Kärlek i maktens centrum

Det är inte ofta det finns smart svensk komedi att tillgå, så innan jag stänger datorn för kvällen vill jag tipsa om Fyra år till i regi av Tova Magnusson och med bland annat Magnusson, Björn Kjellman och Erik Ericson i rollerna. Kjellman är en av mina favoritskådespelare, han lyckas med det mesta både på film och på scenen - även denna roll är en mycket lyckad sådan. David och Martin kolliderar i hissen på jobbet. Och det är inte vilket jobb som helst - de befinner sig i politikens innersta som högt uppsatta representanter för varsitt parti.
Krocken blir starten på en komplicerad men åh, så underhållande och fin kärlekshistoria. Filmen innehåller allt en romantisk komedi behöver i form av missförstånd och längtansfulla blickar. Men det som gjorde den extra bra är överraskningsmomenten den bjuder på, genom att skildra människor som inte är förutsägbara, som har både hjärna och hjärta.

4 kommentarer:

  1. Ah, den later harlig, jag skulle garna se den. Gillar Kjellman, han bruakr alltid vara bra

    SvaraRadera
  2. Jag ser på tok för lite film nu för tiden, tycker mest jag läser och kopplar av med en TV-serie då och då. Tova Magnusson tillhör dock de svenska skådespelare (och nu regissörer) som jag verkligen gillar så borde ta och kolla in den här. Håller med dig om att Kjellman nästan alltid gör bra ifrån sig, oavsett vad det är för roll.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med! En ovanligt bra svensk film som faktiskt har både tanke, käsnla och förnuft- och som var riktigt rolig:) Finfina skådespelarinsatser av alla, och man ser den med ett stort leende på läpparna och i hjärtat...

    SvaraRadera
  4. Just den här var verkligen oväntat bra. Komedi verkar svårt att få till på ett smart sätt, dessa lyckas!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!