söndag 31 januari 2010

Helgen avslutas med konst

Dagens konstrunda startar på Konstcentrum med en utställning av Hjördis J Becker som har titeln Medan tiden vilar. Konstnären är hemmastadd i flera olika tekniker som här möter betraktaren. Det är akryl på duk, grafik, teckning, skulptur i betong, ståltrådsfigurer m. m. Flera motiv återkommer - stolar, fötter, kroppar. Och handväskan, den som kan rymma så många hemligheter. Jag tänker inte som Niels Hebert som skrivit utställningskatalogen på det oskuldsfulla när jag ser de enkla linjer som bildar kvinnogestalter med yviga kjolar. Ordet "boudoir" är istället det som far genom mitt huvud. Här finns attiraljer som minner om hemliga, intima rum. Det är trassliga galgar, handväskor, tyllkjolar. Jag gillar figurernas små ansikten med ögon som små prickar. Det räcker så. Och så stolarna. Ständigt dessa stolar, ensamma eller i grupp, i nuet eller i det som varit. Stolar som människor. Verkens titlar är i sig själv konst, ibland tänker jag ditsatta med humor, med en blinkning till betraktaren. Utställningen gör mig glad, med lite lättare steg går jag därifrån.

Nästa stopp sker på Länsmuseet. Här hänger målningar av Marie Lindgren gjorda för just denna utställning och dessa rum. Kontrasten mot Beckers konst kunde knappast vara större. Här är det målningar i det stora formatet. Konstnären har verkligen gått loss med färg, måste ha använt massor av den.
Utställningens titel är Zoom in, Zoom out och så kan verken betraktas - på nära håll och på avstånd. Det är färgfläckar om vartannat. Vad är bakgrundsfärg, djup och yta? Funderar jag över när jag betraktar målningarna. Inser min begränsning i att fritt ta in det jag ser - skolad i att hitta mönster och samband söker jag samtal mellan färgfälten eller mellan målningarna. Kanske var det ett av målen för konstnären - att själv frigöra sig från att skapa mönster och motiv? Att istället låta färgerna tala. För talar gör de. Lekfullt är bäddar placerade på golvet så att man, om man vill kan inta konsten liggande. Med på utställningen finns också ett par fotografier placerade på dukar.

I mitt hem finns ett mindre verk inspirerat av dykaren Cousteau signerat Marie Lindgren.

4 kommentarer:

  1. Vilken fin konstrunda! Tack för dina detaljerade beskrivningar - jag blir intresserad och inspirerad när jag läser dem. Undrar hur det skulle se ut om man försökte återskapa konstverken du beskrev, utan att ha sett dem själv?!

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna inspirera! Och idén är ju bra - att återskapa efter någon annans beskrivning...

    SvaraRadera
  3. Åh, härligt med konstrunda! Blev det här också, fast min ena konstutställning var faktiskt förfärlig. Väldigt bra, men nog aldråg mått så dåligt av en utställning någonsin. Kolla in "Jakob Holts Amerika" på Louisiana i danmarks utställning. Berörd blir man onekligen.

    Av dina upplevelser måste jag säga att jag blir mest sugen på Zoom in, zoom out. Jag gillar när man utmanar mina tankemönster och sätt att se på saker.:)

    SvaraRadera
  4. Bokomaten - Zoom in, Zoom out var fin - du skulle säkert gilla den. Den var uppiggande! Jag måste titta på utställningen du varit på... Jag har ännu inte varit på Louisiana men hoppas komma dit någon gång.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!