söndag 5 februari 2012

Oslo - Nem - Oslo

Efter att ha viftat oss varma med den svenska flaggan och hejat fram Helena Ekholm till en fjärde plats i skidskytte-tävlingen på Holmenkollen vänder vi tillbaka mot stan. Vi hamnar efterlängtat på Litteraturhuset och stannar en stund, njuter av atmosfären i Kafé Oslo, med blickavstånd mot bokhandeln.
Det känns fint läsa på norska i Norge så jag blir glad när jag finner en bok här, som jag läst gott om hos bl a Janicke/Jeg leser, nämligen Mnem av Simon Stranger. Janicke avslutar sin text om boken med orden "Sensasjonell god bok!!!!" - läs hennes inlägg och författtarens kommentar till det! Det värmer!

Ett 20-tal sidor in i boken, om den fiktiva staden Nem, känner jag att den är mitt i blinken för mig.
Oslo är en fantastisk by och imorgon ska jag trotsa mitt dåliga lokalsinne och utforska den på egen hand.

3 kommentarer:

  1. Så otroligt roligt att läsa om dina intensiva dagar! Först filmfest och sedan Oslo! Jag har aldrig varit i Norge mer än för att mellanlanda på väg till andra platser i världen. Och kan till och med läsa på norsk! och så mycket film ni sett! Flera som jag hört talas om innan och blivit sugen på! Ännu mera nu!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt ni verkar ha haft det! Jag har tyvärr aldrig varit i Oslo, men har flera i omgivningen som talar otroligt väl om denna stad:) Måste se till att ta mig dit snart. Faktum är att vi lite grand var på vippen att åka i somras, då just Oslos Litteraturhus hade finfint besök av Murakami, men den korta sem satte P tyvärr. Och på tal om Litteraturhus; häromdagen läste jag en glädjande nyhet om att svenska författarförbundets avgående chef, Mats Söderlund, tillsammans med bla svenska PEN, har ambitioner om att starta upp ett Litteraturhus äv här i Sthlm. Underbart var ordet:)

    SvaraRadera
  3. Ja, det blev några riktigt fina och intensiva dagar, det känns rätt tomt nu vara hemma igen. Oslo har jag blivit riktigt förtjust i, en stad som minner om Göteborg.

    Vilken god nyhet att ett litthus är på g även i Stockholm!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!