fredag 12 augusti 2011

Kärlekssorg i Cherbourg

Inspirerad såg jag ikväll äntligen den franska filmen Paraplyerna i Cherbourg från 1964 med en ung Catherine Deneuve i den kvinnliga huvudrollen. Vilken film! Färgrik, dramatisk, romantisk och hjärtkrossande. Nästan lika överraskad som jag blev när jag upptäckte att ALLT i Venedig sker på vatten blev jag när jag insåg att ALLT i filmen sägs med sång. Fin film!

Det unga kärleksparet planerar framtiden tillsammans. Sedan blir mannen kallad ut i krig.

1 kommentar:

  1. Ja, visst är den helt underbar! Vilka färger, vilka miljöer, scener... vilken melankoli! Missa inte heller Flickorna i Rochefort, denna andra pärla av regissören Jacques Demy. Här spelar Catherine Deneuve mot sin äldre syster Francoise Dorléac (som tragiskt nog dog endast 25 år gammal, och som annars nog oxå gått en briljant skådespelarkarriär till mötes). Även denna är en riktigt färgsprakande och underbar film med samma känsla som Paraplyerna...

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!