fredag 11 februari 2011

Snabba steg genom Helsinki

Det är sen kväll i Helsingfors och en två dagars konferens är avklarad.
Nu ska intryck smältas, idisslas. 136 personer har träffats, en del har talat, andra har lyssnat aktivt. Nya idéer uppstår, biblioteket är inte en uppfinning på väg att dö utan angelägen och still going strong. (tack LKE som höll tummarna, det gick bra guida denna skara genom fredagen.) Samtidigt firar ett land att demokrati är nära. Det är gott.

Helsingfors. Lite har jag hunnit se också av staden. Och jag gjorde ungefär som planerat: Jagade konst på Ateneum. Det känns nästan lite overkligt att ha sett verken av
Helene Schjerfbeck och Hugo Simberg på riktigt. IRL. Schjerfbecks ansikte som jag kan titta på i evigheter, fångad av det mänskliga, osminkade och raka. Simbergs skadade ängel får mig att vilja se fler filmer av Roy Andersson. Efteråt sniffades mycket riktigt parfym
på Stockmanns. Och i ett moln av doft lämnade jag varuhuset, en flaska rikare.

Precis som Bokbabbel konstaterar i en kommentar här nedan är det kallt i Helsinki. Men nu har visst vintern återkommit med sväng även till mina normala trakter... Men en frusen kvällspromenad till en rysk restaurang avslutade kvällen. Där på väggen, bland andra ryska attiraljer, en tavla som skulle kunna illustrera min bild av Krig och fred.
Nu är det snart läggdags, timmen är en timme senare här. Dessutom. Imorgon är det dags för studiebesök på finska bibliotek.

Sov gott alla nattsuddare.

7 kommentarer:

  1. Helene Schjerfbeck! Magiskt. Du måste vara omtumlande lycklig.

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt dag! God konst, god mat och intelligenta diskussioner!

    SvaraRadera
  3. Härlig dag,såg ett urval av Helene Scherfbecks akvareller häromåret. Vackert måleri!

    SvaraRadera
  4. Så roligt att få "följa med" till Helsinki! Hade mycket gärna sett Helene S på plats med dig!
    Just avslutat "ät mig". Hann du läsa något i den? Vill läsa mer av Agnès - gärna en fortsättning. JanB

    SvaraRadera
  5. Mötet med Helene S kändes stort! Hade dock hoppats på att hitta ännu fler av hennes verk på museet.

    God mat blev det verkligen, fantastiska fiskrätt och blini bl a. Härligt!

    Men Ät mig-boken hann jag inte fram till, för det var dagarna för intensiva. Håller på med Diskis bok. Det låter lovande, JanB, att du önskar en fortsättning på den...

    SvaraRadera
  6. Vänta litet, jag har ju glömt att fråga vilken parfym du köpte?!

    SvaraRadera
  7. Jag sniffade mig fram till en liten hylla med parfymer (edt:er) från Etro! 50 ml Etra hängde med hem :)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!