söndag 4 oktober 2009

I dagens DN redogör Karin Bojs för hur man kan förutsäga Nobelprisen och delar med sig av några egna spekulationer. När det handlar om de mer vetenskapliga prisen finns flera knep att tillgå för att få en aning om hur prisen kan komma att fördelas. Bojs visar hur man kan studera vilka forskare som tilldelats andra stora pris inom respektive områden, vilka som bjudits till olika symposium inom ramen för Nobelrörelsen. Det är ganska underhållande läsning och för den insatte säkert intressant och inte helt omöjligt att fundera kring.

Nobelpriset i litteratur är dock en helt annan historia att fundera över. Fast ändå - tänk om Man Booker-priset eller kanske Pulitzer-priset varit indikatorer på vem pristagaren skulle kunna tänkas bli. Att det inte är så kanske är tur för den som söker litterär spänning? Dagerman-priset har ju ett par gånger med Elfride Jelinek (2004) och Jean-Marie Gustave Le Clézio (2004) förebådat Nobelpriset. Tidskriften Karavan mottog årets Dagerman-pris men där slutar nog tyvärr likheten med de båda författarna.

Tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur är nästan löjligt spännande. Men det bjuder oftast på en upptäckt av ett för mig nytt författarskap även om namnet som avslöjas allt oftare faktiskt är åtminstone bekant. Det känns som en belöning åt bokläsaren också att så stort fokus fästs på författaren och litteraturen, att de ges en sådan dignitet. Jag kommer att sitta med örat tryckt mot dator eller radio på torsdag, redo att springa till rätt hylla i biblioteket och i värsta fall ned till magasinets mörka hörn. Med tanke på nyss avslutad bok, Desirada, skulle jag glädja mig mycket åt om det smeknamn som används mest i Svenska Akademien just nu är något i likhet med "Majsan Karlsson".

8 kommentarer:

  1. Jag är också riktigt spänd och förväntansfull inför torsdagen! Nu råkade det bli så att vår bjudlunch på fin restaurang efter avslutat projekt hamnade på torsdag. Åh nej! Dålig timing. Jag får be någon skruva på en radio så jag kan höra pristagaren genast. Eller uppdatera nyheterna i mobilen var femte sekund.

    SvaraRadera
  2. Ja men lite litterär glans över lunchen måste ju göra den alldeles extra fin! Kan sportkanaler överrösta middagssamtal i en massa lokaler kan väl litteraturen få ljuda högt över borden i alla fall EN gång om året :-) Hoppas det blir en trevlig och god lunch!

    SvaraRadera
  3. Jenny B - minns de kreativa spekulationerna hos dig förra året! Kanske slår dina österopeiska önskningar in detta år?

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra en "fuling".

    Jag sitter inloggad på det lokala bibliotekets sida på Internet och så lyssnar jag på radio.

    Så fort pristagaren nämns reserverar jag en eller ett par böcker av honom.

    Förra året hade biblioteket bara en enda bok av Le Clézio och den bokade jag på det sättet.

    Och då hade en ivrig boklånare (du?) stått i biblioteket och hängt i en bibliotikarie med en radio kl. 13:00 - och när de fick fram boken av Le Clézio kunde de bara surt konstatera: Den är redan reserverad över Internet av någon som heter Torbjörn.

    Lite osnyggt kanske... Men jag hann FÖRST!

    SvaraRadera
  5. Ja, Hermia, jag hoppas fortfarande! (Har just lagt ut en post, skriv gärna!) Man vet aldrig...

    SvaraRadera
  6. Torbjörn - jag arbetar på biblioteket (Gävle) och kan därmed direkt lokalisera böckerna, mer faktiskt för låntagarnas räkning än för min egen (tid kommer...). Först till kvarn gäller och alla medel är tillåtna i nobelsammanhang ;-)

    SvaraRadera
  7. Visst är det spännande, jag tänker dra mig till Gamla stan och lyssna live. Vill bara säga att din "Majsan" ligger överst på min vill-läsa-nu-lista! Glada hälsningar

    SvaraRadera
  8. Det låter riktigt trevligt att vara på plats i Gamla Stan, Eva! I Gävle får vi nöja oss med radio el liknande. Trevlig läsning av Majsan, nobelpris eller ej!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!